Ostatnia aktualizacja: 20 maja 2024
Rozmawianie o pieniądzach sprawia problem wielu projektantom wnętrz. Z doświadczenia wiem, że gdy chcemy rozmawiać z klientem o pieniądzach, idzie zdecydowanie łatwiej, jeśli przepracujemy kluczowe aspekty z nimi związane. Dla uproszczenia, rozmawianie o pieniądzach z klientem najczęściej dotyczy dwóch głównych obszarów. Pierwszy z nich to wycena swojej pracy. Drugi to budżet klienta na zrealizowanie projektu wnętrz. Mam dla Ciebie kilka wskazówek jak łatwiej sobie z nimi poradzić.
Jak rozmawiać z klientem o pieniądzach?
Wolisz oglądać lub słuchać? Zobacz nagranie z transmisji live.
Jak rozmawiać z klientem o wycenie swojej pracy?
Polecam zajrzeć do artykułów:
A do tego polecam mocno przepracować wycenianie swojej pracy. Prowadziłam na ten temat webinar. Jeśli cena będzie wynikać z Twojej analizy, obliczeń, tym pewniej się poczujesz i łatwiej Ci będzie uargumentować wycenę.
Jeśli zbudujesz poziom eksperta w świecie online lub offline, ludzie będą znali Twoją wartość i nie będziesz musiała się tłumaczyć. Pytania z cyklu: dlaczego tak drogo? świadczą o tym, że klient nie ma pojęcia o Twojej pracy i o rynku. Możesz go edukować poprzez social media i bloga. Dzięki temu będzie pojawiać się o wiele mniej osób z pytaniami, dlaczego to tyle kosztuje.
Tutaj kłania się strategia działania Twojej marki. Pytanie, czy ją posiadasz? Polecam artykuł na ten temat.
Jak rozmawiać z klientem o budżecie na realizację projektu wnętrz?
Ja pracuję na Kis List i podaję ceny rynkowe od 1. dnia współpracy. Ostrzegam klienta przed wzrostem cen w formie ustnej i pisemnej. Inwestor wie, że ceny mogą ulec zmianie, więc zakłada, że kupi coś drożej lub kupuje od ręki, aby mieć coś taniej i szybciej.
Jeśli dobrze to zakomunikujesz, nie będziesz mieć problemów później. Możesz też doliczyć ok. 20-30% do całości, aby uniknąć niespodzianek. Pytanie, czy pracujesz na budżecie?
W kursie online Jak stworzyć budżet aranżacji wnętrz? pokazuję, jak pracowałam na Excelu i jak tworzę budżety na każdym etapie projektowym. Pierwszy budżet wklejam już w brief do I etapu, aby klient był świadomy, co ile kosztuje i na co go stać, a na co nie. To bardzo ułatwia pracę i unikam sytuacji, gdy ktoś ma pretensje, że projektu nie da się zrealizować.
W Kis List jest jeszcze fajniej, bo zamiast tworzyć folder z produktami na Pintereście, a potem osobno Excela (znowu z linkami do produktu) mam wszystko w jedynym miejscu i oszczędzam ogrom czasu. Tutaj znajdziesz artykuł i wideo, w którym pokazuję, jak to działa.
Jeśli jeszcze nie pracujesz na briefie, o którym wspomniałam, gorąco Ci polecam. Zobacz artykuł na blogu, w którym o tym piszę.
W tym artykule pokazuję także 5 największych błędów w wytycznych projektowych.
Jeśli masz obawy, jak rozmawiać o pieniądzach oznacza to, że sama masz problem z pieniędzmi.
Może warto wymyślić kilka zdań, jakie zawsze będziesz mówić do klienta i nauczyć się ich na pamięć? Przykładowo:
„Dzień dobry, dziś porozmawiamy o budżecie. Jest to niezbędny element każdego projektu. Dzięki niemu będziemy mogli stworzyć realny projekt, na który będzie Państwa stać. Jeśli okaże się, że macie środki niewystarczające, stworzymy dwa budżety: podstawowy must have i dodatkowy — do realizacji na później itd…”.
Podsumowanie – Jak rozmawiać z klientem o pieniądzach?
1👷♀ Pisz, uprzedzaj o zmieniających się cenach. Już na etapie oferty.
2👷♀ Jeśli mamy obawy, jak rozmawiać o pieniądzach oznacza to, że sami mamy problem z pieniędzmi.
3👷♀ Może warto wymyślić kilka zdań, jakie zawsze będziesz mówić do klienta i nauczyć się ich na pamięć?
4👷♀ Ja pracuję na Kis List i podaję ceny rynkowe od 1. dnia współpracy.
5👷♀ Ostrzegaj klienta przed wzrostem cen w formie ustnej i pisemnej.
6👷♀ Pracuj na budżecie. Udostępnij go klientowi. Będzie świadomy cen.
7👷♀Pracuj na briefie.
8👷♀ Unikaj sytuacji, w których klient zarzuci, że nie mówiłaś o kosztach.
9👷♀ Dzięki budżetowi nie odpływamy z pomysłami w kosmos i powstaje projekt, którego potem nie da się zrealizować. To ważne dla klienta.
10👷♀ Wiesz, ile zarabiasz na godzinę i ile projektów możesz maksymalnie zrobić w ciągu miesiąca? To podstawa do rozmowy z klientem o kosztach/inwestycji w projekt.
11👷♀ Jeśli cena projektu będzie wynikać z Twojej analizy i nie będzie przypadkowa, tym pewniej się poczujesz i łatwiej Ci będzie argumentować wycenę.
12 👷♀ Jeśli zbudujesz markę osobistą w świecie online lub offline, ludzie będą znali Twoją wartość i nie będziesz musiała się tłumaczyć.
13👷♀ Pytania z cyklu: „Dlaczego tak drogo?” świadczą o tym, że klient nie ma pojęcia o Twojej pracy i o rynku. Być może trafił do Ciebie całkiem przypadkowo.
14 👷♀ Możesz edukować klienta poprzez social media i bloga. Dzięki temu będzie pojawiać się o wiele mniej osób z pytaniami, dlaczego to tyle kosztuje.
Funkcja trackback/Funkcja pingback