Ostatnia aktualizacja: 30 października 2022


Rozmawianie o pieniądzach sprawia problem wielu projektantom wnętrz. Z doświadczenia wiem, że gdy chcemy rozmawiać z klientem o pieniądzach, idzie zdecydowanie łatwiej, jeśli przepracujemy kluczowe aspekty z nimi związane. Dla uproszczenia, rozmawianie o pieniądzach z klientem najczęściej dotyczy dwóch głównych obszarów. Pierwszy z nich to wycena swojej pracy. Drugi to budżet klienta na zrealizowanie projektu wnętrz. Mam dla Ciebie kilka wskazówek jak łatwiej sobie z nimi poradzić.

Jak rozmawiać z klientem o pieniądzach?

Wolisz oglądać lub słuchać? Zobacz nagranie z transmisji live.

Jak rozmawiać z klientem o wycenie swojej pracy?

Polecam zajrzeć do artykułów:

A do tego polecam mocno przepracować wycenianie swojej pracy. Prowadziłam na ten temat webinar. Jeśli cena będzie wynikać z Twojej analizy, obliczeń, tym pewniej się poczujesz i łatwiej Ci będzie uargumentować wycenę.

Jeśli zbudujesz poziom eksperta w świecie online lub offline, ludzie będą znali Twoją wartość i nie będziesz musiała się tłumaczyć. Pytania z cyklu: dlaczego tak drogo? świadczą o tym, że klient nie ma pojęcia o Twojej pracy i o rynku. Możesz go edukować poprzez social media i bloga. Dzięki temu będzie pojawiać się o wiele mniej osób z pytaniami, dlaczego to tyle kosztuje.

Tutaj kłania się strategia działania Twojej marki. Pytanie, czy ją posiadasz? 

Polecam szkolenie o tym jak stworzyć plan działania swojej firmy? oraz artykuł na ten temat.

Jak rozmawiać z klientem o budżecie na realizację projektu wnętrz?

Ja pracuję na Kis List i podaję ceny rynkowe od 1. dnia współpracy. Ostrzegam klienta przed wzrostem cen w formie ustnej i pisemnej. Inwestor wie, że ceny mogą ulec zmianie, więc zakłada, że kupi coś drożej lub kupuje od ręki, aby mieć coś taniej i szybciej. 

tekst alternatywny

Jeśli dobrze to zakomunikujesz, nie będziesz mieć problemów później. Możesz też doliczyć ok. 20-30% do całości, aby uniknąć niespodzianek. Pytanie, czy pracujesz na budżecie?

W kursie online Jak stworzyć budżet aranżacji wnętrz? pokazuję, jak pracowałam na Excelu i jak tworzę budżety na każdym etapie projektowym. Pierwszy budżet wklejam już w brief do I etapu, aby klient był świadomy, co ile kosztuje i na co go stać, a na co nie. To bardzo ułatwia pracę i unikam sytuacji, gdy ktoś ma pretensje, że projektu nie da się zrealizować. 

W Kis List jest jeszcze fajniej, bo zamiast tworzyć folder z produktami na Pintereście, a potem osobno Excela (znowu z linkami do produktu) mam wszystko w jedynym miejscu i oszczędzam ogrom czasu. Tutaj znajdziesz artykuł i wideo, w którym pokazuję, jak to działa. 

Jeśli jeszcze nie pracujesz na briefie, o którym wspomniałam, gorąco Ci polecam. Zobacz artykuł na blogu, w którym o tym piszę lub mój kurs online.

W tym artykule pokazuję także 5 największych błędów w wytycznych projektowych.

Jeśli masz obawy, jak rozmawiać o pieniądzach oznacza to, że sama masz problem z pieniędzmi.

Może warto wymyślić kilka zdań, jakie zawsze będziesz mówić do klienta i nauczyć się ich na pamięć? Przykładowo: 

Dzień dobry, dziś porozmawiamy o budżecie. Jest to niezbędny element każdego projektu. Dzięki niemu będziemy mogli stworzyć realny projekt, na który będzie Państwa stać. Jeśli okaże się, że macie środki niewystarczające, stworzymy dwa budżety: podstawowy must have i dodatkowy — do realizacji na później itd…”.

Podsumowanie – Jak rozmawiać z klientem o pieniądzach?

1👷‍♀ Pisz, uprzedzaj o zmieniających się cenach. Już na etapie oferty.

2👷‍♀ Jeśli mamy obawy, jak rozmawiać o pieniądzach oznacza to, że sami mamy problem z pieniędzmi.

3👷‍♀ Może warto wymyślić kilka zdań, jakie zawsze będziesz mówić do klienta i nauczyć się ich na pamięć?

4👷‍♀ Ja pracuję na Kis List i podaję ceny rynkowe od 1. dnia współpracy.

5👷‍♀ Ostrzegaj klienta przed wzrostem cen w formie ustnej i pisemnej.

6👷‍♀ Pracuj na budżecie. Udostępnij go klientowi. Będzie świadomy cen.

7👷‍♀Pracuj na briefie.

8👷‍♀ Unikaj sytuacji, w których klient zarzuci, że nie mówiłaś o kosztach.

9👷‍♀ Dzięki budżetowi nie odpływamy z pomysłami w kosmos i powstaje projekt, którego potem nie da się zrealizować. To ważne dla klienta.

10👷‍♀ Wiesz, ile zarabiasz na godzinę i ile projektów możesz maksymalnie zrobić w ciągu miesiąca? To podstawa do rozmowy z klientem o kosztach/inwestycji w projekt.

11👷‍♀ Jeśli cena projektu będzie wynikać z Twojej analizy i nie będzie przypadkowa, tym pewniej się poczujesz i łatwiej Ci będzie argumentować wycenę.

12 👷‍♀ Jeśli zbudujesz markę osobistą w świecie online lub offline, ludzie będą znali Twoją wartość i nie będziesz musiała się tłumaczyć.

13👷‍♀ Pytania z cyklu: „Dlaczego tak drogo?” świadczą o tym, że klient nie ma pojęcia o Twojej pracy i o rynku. Być może trafił do Ciebie całkiem przypadkowo.

14 👷‍♀ Możesz edukować klienta poprzez social media i bloga. Dzięki temu będzie pojawiać się o wiele mniej osób z pytaniami, dlaczego to tyle kosztuje.

tekst alternatywny
Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial