Ostatnia aktualizacja: 25 listopada 2021


Tworząc kurs dla architektów wnętrz w Akademii Przedsiębiorczego Architekta, wiedziałam, że musi pojawić się szkolenie o tym, jak poprawnie przygotować wytyczne projektowe dla klienta. Osobiście uważam, że to właśnie od tego, jak przygotujemy dobry brief, będzie zależeć czy poświęcimy na projekt miesiąc, czy pół roku.

Zdaję sobie sprawę, że są inne czynniki jak dobra umowa dla architekta czy poprawnie przygotowany formularz online z pytaniami dotyczącymi aranżacji wnętrz. Jednak plik ze spisanymi potrzebami klienta jest kluczowy. Porządkuje informacje, jakie dostajesz od inwestora zarówno te pisemne, jak i ustne. Masz ustalony styl, kolory i wszystkie detale, jak dane do projektu aranżacji wnętrz łazienki, kuchni czy salonu. Nie musisz się martwić o to, że coś zostało źle zrozumiane i klient oczekuje dodatkowych poprawek, a wiem, że wielu projektantów tworzy je za darmo.

Chcesz zrobić projekt na czas i tak, aby klient był zadowolony? Czas zacząć tworzyć wytyczne projektowe!

Jak zacząć projektować wnętrza? 

Polecam przygotować listę pytań dla klienta na kartce papieru lub od razu w formie pliku w chmurze np. Google Dokumenty. Następnie warto stworzyć gotowy szablon do wypełnienia przez klienta online, bez logowania, z dużą ilością zdjęć i wizualizacji dla zobrazowania tego, o co pytamy. Pisałam na ten temat w artykule – Jakie pytania zadawać klientowi?, a w artykule Analiza potrzeb klienta – 4 największe błędy zobaczysz, czego warto unikać.

Kiedy tworzymy Brief do aranżacji wnętrz? 

Pierwszy plik z wytycznymi do projektu wnętrz można utworzyć już po wypełnieniu przez klienta formularza z pytaniami. Polecam to rozwiązanie, ponieważ oszczędzasz swój czas i klienta. Zamiast za każdym razem zadawać te same pytania, możesz pokazać rozwiązania w programie online, a klient w dowolnym czasie i miejscu może wszystko obejrzeć, przeklinać i automatycznie masz odpowiedzi u siebie na komputerze. Ja mam gotowy formularz w Google Formularze. Wystarczy, że prześlę link do klienta, a on może odpowiedzieć na wszystkie pytania.

Jeśli klient nie zna odpowiedzi, to będzie dla Ciebie sygnał, że trzeba dany temat omówić na spotkaniu lub doprecyzować pytania o aranżację wnętrz już na etapie formularza – ulepszyć go, dodać kolejne przykłady i opisy. 

Pamiętaj, że same pytania to za mało. Jak chcesz wiedzieć dokładnie, czy coś klientowi się podoba lub nie trzeba dodać zdjęcie, lub wizualizację. 

Wzór briefu wytyczne do projektu wnętrz
Wytyczne projektowe, czyli brief – gotowy wzór w Google Dokumenty

Wzór briefu do projektu wnętrz

Warto stworzyć plik online – ja używam Google Dokumenty. Do pliku wklejam wszystko, czego dowiaduję się o moim kliencie – czy to podczas spotkania czy z formularza, który wypełnił. Możesz stworzyć koło kolorów w darmowym programie Canva, a konkretne rozwiązania przedstawić za pomocą zdjęć, wizualizacji fotorealistycznych czy rysunków. Wszystko umieszczasz w jednym miejscu. Ja tak to robię i oszczędzam dzięki temu mnóstwo czasu.

Klient ma dostęp do briefu 24 h (dzięki temu, że plik jest w chmurze online) i z dowolnego miejsca może się z nim zapoznać. Bez konieczności spotkań w godzinach pracy biura. Brief doprecyzujemy już po spotkaniu z klientem online lub offline. W aranżacji wnętrz warto wszystko spisywać, gdyż to, co przekazuje nam słownie klient, może różnić się od obrazu, jaki ma w głowie i w drugą stronę. To, co Ty opowiadasz, może być źle zinterpretowane przez inwestora. 

tekst alternatywny

Warto w wytycznych wkładać linki propozycji produktowych oraz zdjęcia. Bardzo dobrze to doprecyzuje niuanse i unikniemy niepotrzebnych poprawek przy projekcie wnętrza. 

Kolejna ważna rzecz, jaka powinna się znaleźć, to wstępny kosztorys z podziałam na pomieszczenia. Wypisujesz produkty, które najczęściej się znajdują w projekcie wnętrz i po spotkaniu dopisujesz pozycje, jakie doszły. 

Akceptacja wytycznych w projekcie aranżacji wnętrz 

Jak cały brief jest gotowy, wysyłasz go do inwestora w celu akceptacji pisemnej na maila. Po akceptacji wytycznych, ze spokojem zabierasz się do pracy. Tworząc taki plik online, np. w Google Dokumenty, możesz dać uprawnienia klientowi do komentowania opisu i wklejania linków. 

Dobrze zrobiony brief to więcej niż połowa sukcesu! To oszczędność Twojego czasu i większe zadowolenie klienta.

Ile stron powinny mieć wytyczne projektowe?

Moim zdaniem tyle, ile wyczerpią temat.

W dobrym briefie nie będzie miejsca na niedomówienia.

Po to robimy wytyczne projektowe, aby zbadać potrzeby klienta i stworzyć projekt tak, jak szyje się garnitur na miarę. Lepiej więcej czasu przeznaczyć na początku, niż później tracić go na ciągłe poprawki i odpisywanie na setki maili. Wiem, co mówię, ponieważ wiele lat temu się z tym zmagałam.

Kurs projektowania wnętrz – jak tworzyć wytyczne projektowe?

Jeśli chcesz dowiedzieć się jak tworzyć brief i jak dzięki niemu cały mój zespół zyskał tysiące godzin i zadowolonych klientów, zajrzyj do mojego kursu online – Jak tworzyć wytyczne projektowe? W ciągu 4 dni zapisało się 143 osoby! Super! Cieszę się, że chcecie się rozwijać i sprawniej tworzyć projekty 🙂 Możesz też pobrać sam wzór takiego briefu .

Zobacz także…

tekst alternatywny
Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial