Ostatnia aktualizacja: 23 maja 2024
Strategia marki projektowej jest punktem obowiązkowym dla wszystkich tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z prowadzeniem projektowego biznesu, jak i dla tych, którzy już prowadzą swoją firmę, zauważyli konieczność zmian lub całkowicie pominęli ten proces. Jeśli chcesz, aby Twój biznes hulał i pasował do Ciebie niczym garnitur szyty na miarę, to zapraszam do lektury.
Jeśli już prowadzisz biznes projektowy, to zanim przejdziesz do opracowania strategii swojej marki, wykonaj audyt biznesu, aby zweryfikować to, co już masz i w jakim kierunku chcesz podążać.
Strategia marki projektowej krok po kroku
Żeby opracować strategię swojej marki, trzeba zadać sobie wiele pytań. Wiem, że jest to temat bardzo złożony i nie każdy od razu odkryje, co dokładnie trzeba zmienić. Napisałam na ten temat kilkanaście rozdziałów Workbooka-Jak stworzyć plan działania. Chciałabym jednak przekazać Ci już teraz podstawy, abyś już nie czekał, tylko zaczął działać.
Na początek proponuje zadać sobie te 3 pytania:
- Ile i jak chce pracować?
- Z kim chce pracować?
- Ile chcę i mogę zarabiać?
Architekt wnętrz – analiza działania
Dlaczego jest to ważne? Pozwoli Ci to sprawdzić, co jest dla ciebie ważne, co możesz zrobić już teraz, a na co będziesz potrzebowała więcej czasu. Uporządkujesz sobie obraz, jak powinien wyglądać Twój dzień pracy i z jakimi ludźmi chcesz pracować. Będziesz mógł policzyć, ile projektów jesteś w stanie zrobić w miesiącu, na kwartał czy rocznie. Jak duże te projekty będą i ile będziesz zarabiać na godzinę pracy.

Jedna osoba może poświęcić 8 godzin na pracę 5 dni w tygodniu. Inna będzie wolała pracować wieczorem, a konsultacje robić także w soboty. Jeśli masz malutkie dziecko, to być może dasz radę poświęcić tylko 4 godziny tygodniowo. Każda ta sytuacja jest inna, ponieważ dotyczy bezpośrednio sytuacji, w jakiej znajduje się architekt wnętrz. Żadna z tych opcji nie oznacza, że ktoś będzie prowadzić, lepszy bądź gorszy, biznes projektowy. Chodzi o dopasowanie do Twoich możliwości, charakteru i wizji na siebie samego.
Najlepszy biznes to taki, który jest dopasowany do naszej rzeczywistości i marzeń.
To praca jest dla Ciebie, a nie Ty dla pracy. Możesz określić, jak będziesz działać w swojej firmie i określić warunki współpracy z innymi, na Twoich zasadach. Nie musisz tworzyć projektów, których nie czujesz i nie chcesz robić, ani pracować z osobami, z którymi już na samym początku nie ma tzw. chemii.
Biznes na Twoich zasadach pozwala ci żyć, tak jak chcesz.
Jeśli nie opracujesz strategii i nie dopasujesz biznesu do siebie, możesz zacząć się męczyć i czuć zniechęcenie. Być może będziesz obwiniać za to klientów lub braki w edukacji. Ja myślę, że trzeba zacząć od siebie. To w końcu TY postanowiłeś, że będziesz architektem wnętrz i to od Ciebie zależy, jak dobry w tym fachu będziesz.
Jeśli nie dopasujesz biznesu pod swoją rzeczywistość, to będziesz się ciągle naginał i może dojść do kontuzji. W pewnym momencie poczujesz, że jesteś wypalony zawodowo i będziesz czuł frustracje i zagubienie. Możesz tego uniknąć!
Jeśli nie zaczniesz od siebie, tylko od stworzenia idealnej strony internetowej, wizytówki lub loga, to nagle okaże się, że nie stoją za tym prawdziwe wartości, jakie wyznajesz, to co chcesz osiągnąć.
Będziesz mieć opracowaną strefę wizualną, ale jednocześnie nie będziesz pracować w takim trybie, w jakim chcesz, nie z tymi ludźmi, z jakimi lubisz pracować, a stan konta także nie będzie dawać ci satysfakcji.
To może szybko doprowadzić do tego, że zaczniesz obwiniać siebie i innych. Argumentować, że to ciężki rynek, że to zawód, w którym ciężko się wybić lub, że za późno zacząłeś i, że na pewno to nie dla Ciebie.
Recepta jest prosta – musisz zacząć od siebie!
Zatem po kolei.

Jak stworzyć strategię marki projektowej?
Kontekst i czas
Jaki jest twój kontekst i, w związku z tym, ile możesz pracować? Na ile pozwala Ci twoja rzeczywistość? Jeśli tego nie określisz, wszystko zacznie się rozmywać i będzie doskwierać ci brak czasu na wakacje, wolne, na wyjazdy i odpoczynek. Zastanów się także:
- Co chcesz robić?
- W jakim zakresie chcesz działać?
- Czy chcesz pracować sam dla siebie, czy dla kogoś?
- Jeżeli dla siebie – to dlaczego i z jakimi klientami?
- Kim będzie Twój klient idealny?
Klient idealny
Kto jest twoim klientem idealnym? Możesz wypisać klientów, z którymi dobrze Ci się współpracowało. Jakie to były wnętrza? Prywatne komercyjne? Jakie cechy charakteru mógłbyś przypisać tym osobom?
Jeśli projektujemy wszystkie rodzaje pomieszczeń i dla wszystkich, nagle okazuje się, że pracujemy nie z tymi osobami, z którymi byśmy chcieli, a praca, zamiast sprawiać przyjemność, zabiera radość tworzenia.
Nie po to prowadzisz swoje studio projektowe, żeby siedzieć po nocach i myśleć „no nie, jutro znowu do roboty”. Prowadzisz go po to, aby czerpać z niego przyjemność, satysfakcję oraz zyski. Poza tym nie jesteś w stanie jednocześnie pokazywać oferty dla każdej z grup odbiorców czy to na stronie www i social mediach, żeby trafić do każdego.
Zapamiętaj – oferta dla każdego jest zbyt rozproszona.
Musisz poznać bolączki swojego klienta i znaleźć rozwiązanie idealne dla niego. To, co będzie skuteczne i pomocne dla Twojego klienta może okazać się zbędne dla innych. Jeśli nie określisz grupy docelowej i modelu biznesowego, to będziesz działał po omacku i często trafiał na projekty, które Cię nie satysfakcjonują.
Cel finansowy
Kolejny krok. Określ cel finansowy. Ile chcesz i możesz zarabiać?
Ile projektów w związku z tym chcesz lub musisz zrobić, aby osiągnąć swój cel? Musisz wiedzieć, ile miesięcznie projektów potrzebujesz, aby ten cel osiągnąć.
Jeśli wiesz, ile projektów możesz zrobić, nie bierzesz na swoje barki zbyt dużo. W szkoleniu o planie działania firmy znajdziesz planner ilości umów oraz przychodów. To szkolenie nagrałam w ramach Akademii Przedsiębiorczego Architekta. Jeśli chcesz podejść do budowania swojej marki kompleksowo, to możesz dołączyć do Akademii w kolejnej edycji.
Swój cel finansowy musisz odnieść do wymiaru godzin, który określiłeś na początku i sprawdzić, czy oba te aspekty wzajemnie się nie wykluczają i są realne do wykonania. To powinien być niezbędny element pracy architekta

Strategia marki projektowej – dlaczego ją opracowuję?
Dostrzegam, że wielu architektów wnętrz wchodzi na strony innych pracowni, patrzy, jak oni działają, co robią i jaką mają ofertę. Badanie rynku jest bardzo ważne, ale niestety często na tym się nie kończy. Architekci na podstawie stron innych tworzą swoją własną, nie zważając na zupełnie inną sytuację, w jakiej się znajdują, inny rynek i możliwości czasowe i finansowe.
Mam złą wiadomość – to ani nie zapewni sukcesu, ani nie spowoduje, że się wyróżnisz. Tym sposobem realizujesz nieświadomie cele tamtej pracowni, a nie swoje.
To właśnie strategia ma spowodować, że prowadząc SWOJĄ firmę, realizujesz SWOJE cele i żyjesz w zgodzie ZE SOBĄ.
Strategia jest punktem wyjściowym i to na jej podstawie opracujesz stronę internetową, szablon oferty, proces projektowy i zasady funkcjonowania firmy.
Dopiero, z jasną opracowaną strategią możesz zautomatyzować i uprościć procesy w Twojej pracowni a tym samym zyskać czas na inne projekty i zwiększyć przychody.
Funkcja trackback/Funkcja pingback