Ostatnia aktualizacja: 26 września 2021


Jak przygotować się do pracy, aby zacząć działać w branży architektury wnętrz?

Jak zostać architektem wnętrz? Co projektant wnętrz musi wiedzieć?

Jakich umiejętności i wiedzy potrzebujesz? 

Praca architekta wnętrz często jest postrzegana jako ,,meblowanie” i dekorowanie wnętrz. Dopiero gdy zaczynamy pracować w biurze projektowym, okazuje się, jak wiele musimy się nauczyć i jak mało wiemy. Niestety na studiach wiedzy na temat materiałoznawstwa czy tworzenia rysunków technicznych jest bardzo mało. Co ambitniejsi uczą się na własną rękę tworzenia wizualizacji fotorealistycznych i oglądają tutoriale. Nie spotkałam się z nikim, po studiach, kto miałby wiedzę na poziomie choćby podstawowym. Dopiero podczas realnej pracy lub praktyk absolwenci dowiadują się, co ich czeka i jak dużo muszą się jeszcze nauczyć.

Za granicą więcej się praktykuje. Studenci pracują kilka lat w różnych biurach. Same studia kończą bardzo często później, niż zakłada system, właśnie ze względu na wyjazdy i pracę za granicą.

Od czego zacząć i jak zostać architektem wnętrz?

Myślę, że dobrą praktyką jest samodzielna nauka i poszukanie miejsc, gdzie taką wiedzę można zdobyć. Możesz zacząć oglądać darmowe tutoriale i rozwijania umiejętności pracy w programach 2D i 3D. Warto, abyś wybrał się na targi wnętrzarskie i szkoleniach branżowych. Większość sklepów z wyposażeniem wnętrz takie organizuje. Można też zapisać się na praktyki w takich miejscach i poznać świat materiałów od środka.

tekst alternatywny

Na kanale YouTube jest mnóstwo poradników na temat montażu prawie każdego elementu wnętrz. Jako przyszły projektant dobrze by było, abyś zaczął regularnie oglądać wykonawców w akcji. Dzięki temu zyskasz wiedzę techniczną, potrzebną w tworzeniu rysunków a Twoje projekty będą realne do wykonania w danej technologii.

Poniżej umieszczam listę kroków, jakie warto wykonać, jeśli chcesz zacząć pracować jako projektant wnętrz.

Kompetencje projektanta wnętrz

  1. Umiejętność programu 3D na poziomie średniozaawansowanym albo zaawansowanym na przykład program SketchUp, Pcon-planner. Sprawdź ceny licencji takich programów oraz zakres możliwości. Czy potrzebujesz dodatkowe programy do wykonywania wizualizacji fotorealistycznych? Np. Sketchup potrzebuje dodatkowo silnika renderującego.

  2. Tworzenie wizualizacji fotorealistycznych na przykład w programie V-ray- sprawdź ceny i możliwości.

  3. Umiejętność tworzenia dokumentacji technicznej w programie typu Cad albo dedykowanej aplikacji. Na przykład SketchUp posiada w swoim pakiecie dodatek Layout, który umożliwia szybkie tworzenie rysunków technicznych, wprost z modelu 3d. Nie trzeba kupować dodatkowego programu.

  4. Wiedza z zakresu materiałoznawstwa na poziomie minimum podstawowym dotyczące wszystkich obszarów aranżacji wnętrz: podłogi, ściany, sufity, oświetlenie, meble na zamówienie, armatura, dekoracje, meble na wymiar, meble tapicerowane, systemy na okna, kominki, schody, rozwiązania smart home. 

  5. Umiejętność projektowania punktów świetlnych i gniazd prądowych oraz wypustów pod transformatory, oraz podstawowe informacje na temat dostępnych systemów Smart home, profile ledowe oświetlenie włączone poprzez aplikację i zdalne piloty jeden włącznik do oświetlenia, rolet, temperatury, nagłośnienia, systemy związane z TV i nagłośnieniem

  6. Niezbędne informacje do projektowania instalacji wodnej i kanalizy. Gdzie możemy robić, jakie przyłącza? Jak daleko może być toaleta od pionu oraz przyłącza do wanny prysznica i umywalki, oraz pralki i suszarki itd. Dzielę się tipami w moim cotygodniowym newsleterze — Narzędziownik Architekta. 

  7. Wentylacja w mieszkaniu i w domu — informacje na temat montażu kratek wentylacyjnych w kuchni i w łazience. Opcje projektowania mebli tak, aby nie zakłócać obiegu przepływu powietrza, informacje na temat wentylacji grawitacyjnej mechanicznej i hybrydowej. 

  8. Umiejętność wykonywania dokumentacji technicznej w zakresie tworzenia rzutów z góry z układem funkcjonalnym, posadzkami, sufitami, zmianami ściankach nośnych, kolorystyka ścian i sufitów, listwy przypodłogowe, układanie posadzki, rzuty z elektryką i wod — kanem, kłady ścian w łazienkach z rozmieszczeniem płytek, quady ściany z rozmieszczenia nietypowych dekoracji, detale dotyczące na przykład zabudowy karton gips, 

  9. Wiedza z zakresu projektowania mebli. Materiały stolarskie niezbędne na fronty, blaty, korpusy sokoły. Szkło, metal, kamień, konglomeraty kwarcytowe, spieki, kompozyty, szkło akrylowa, akrylowe fronty, MDF lakierowany, laminaty, które się niepalcującą. Sporo informacji na ten temat jest w moim e-book:  Jak urządzić kuchnię marzeń. 

  10. Rysunki mebli na zamówienie oraz opisy zawierające wszystkie niezbędne elementy, aby stolarz mógł wykonać taki projekt. U mnie znajdziesz szkolenie online Jak projektować meble na zamówienie. 

  11. Projektowanie łazienek — sporo materiałów jest na YouTubie. Można obejrzeć np.:  jak obudowuje się Geberit, jak zamontować odpływy liniowy w posadzce albo w ścianie. Jak montować brodzik, czy kabinę prysznicową? Jak uzyskać spadek? Warto tam zaglądać. 

  12. Kuchnia to dość obszerny dział aranżacji wnętrz. Tutaj trzeba zapoznać się nie tylko z dostępnymi materiałami, ale uwzględnić również odpowiednich miejscach gniazda prądowe, doprowadzenie wody (nie tylko do zlewu, ale również na przykład do zmywarki czy lodówki z kostkarką).  Jak dobierać oświetlenie? Jak dobierać materiały na podłogę i na ścianę pomiędzy szafkami? W moim e-booku Jak urządzić kuchnię marzeń opisuje nie tylko jak poradzić sobie z projektami funkcjonalnymi, ale też omawiam dość szeroko materiały niezbędne do zaprojektowania mebli kuchennych. Darmowe wprowadzenie do książki możesz pobrać tu.

  13. Kolory we wnętrzach — zakładam, że osoba, która chce się zająć projektowaniem wnętrz, ma zmysł artystyczny i zna się na kolorach i ich oddziaływaniu. Jeśli nie ma podstaw, to trzeba tę wiedzę uzupełnić. Dowiedzieć się, jak poszczególny kolor wpływa na psychikę, oraz jak ludzie postrzegają barwy we wnętrza. Część kolorów może powiększać a część pomniejszać optycznie pomieszczenie. Niektóre kolory będą pobudzać inne uspokajać. Jest to ważne również w kontekście miejsc pracy i małych dzieci. Polecam książkę Olki Barczak Kolor

  14. Należy zrobić sobie bazę firm, do których uderzymy po rozpoczęciu swoich projektów. Jeśli chodzi o współpracę, w każdej kategorii warto mieć minimum jedną albo dwie firmy. Na przykład — podłogi potrzebujemy wiedzieć, gdzie można obejrzeć i dobrać podłogi laminowane, drewniane, winylowe, masy betonowe, płytki. Warto wybrać firmy lokalne, do których możemy pojechać i sprawdzić jak wyglądają materiały na żywo. Zapoznać się z producentami, z jakimi dana firma współpracuje. Ważne są również przedziały cenowe, żeby móc projektować zarówno dla osób z mniejszymi, jak i większym budżetem.

Baza architekta

 

  1. Warto zrobić bazę sklepów z wyposażeniem wnętrz (stacjonarnych i online) z podziałem na kategorię np. kuchnia, łazienka, oświetlenie itd. Możesz to zrobić np. za pomocą narzędzia Kisslist, które łączy w sobie tworzenie kosztorysu z folderem z produktami. Więcej na ten temat mówię w tym materiale wideo na FB. 

  2. Kolejną przydatną rzeczą jest baza modeli 3D. Można zapisać sobie ważne linki z takimi bazami w internecie, ale również polecam zrobić folder do każdego pomieszczenia oraz z podziałem na kategorię modeli, które pobieramy już na dysk. W razie braku dostępu do internetu albo niedziałającej platformy możemy działać w trybie offline.

  3. Kolejną ważną rzeczą są teksturę materiałów. Są one do pobrania najczęściej na stronach producentów. Warto zwrócić uwagę na to, że nie zawsze odzwierciedlają one odcień i nasycenie koloru tak, jak jest w rzeczywistości produktu. Warto to sprawdzić na żywo. W przypadku sklepów internetowych można zamawiać próbki na przykład tkanin tapicerowanych. Odcień tekstury można zmienić przed nałożeniem na model w darmowym programie Canva, ja korzystam z płatnej wersji, ponieważ robię w nim dosłownie wszystko od grafik na social media po oferty i prezentacje projektów.

Próbniki dla projektanta wnętrz

  1. Aby dobierać kolory farb i lakierów niezbędny będzie próbnik NCS połączony z RAL. Do kupienia w sklepach z farbami lub w internecie. Ceny zaczynają się od kilkuset złotych. Jeśli chcesz korzystać tylko z jednego producenta farb, możesz poprosić o bezpłatny próbnik kolorów. Może uda Ci się go zdobyć bezkosztowo. Z doświadczenia jednak wiem, że różni klienci preferują różne marki farb do wnętrz. Dlatego próbnik NCS będzie najbardziej uniwersalny, a kolor, jaki podacie, będzie możliwy do wymieszania prawie przez każdego producenta farb.

  2. Warto poprosić dostawców o próbniki materiałów, z której będziecie korzystać na co dzień na przykład laminaty, podłogi laminowane, winylowa, drewniane. W kolorystyce i w stylistyce jaka wam odpowiada i w jakiej chcecie pracować. Wszystkiego i tak nie jesteście w stanie trzymać w biurze, więc trzeba te materiały selekcjonować.

Promocja marki projektowej

  1. Wizytówki – nie są niezbędne, ale mogą się przydać. Ja prawie w ogóle ich nie używam. Jeżeli będziecie jeździli na spotkanie albo na targi to często będą one wymagane. Docelowo możesz się w nie zaopatrzyć. Pamiętaj, żeby umieścić na niej tylko najważniejsze dane minimum telefon i e-mail. 

  2. Aby pozyskiwać klienta i mieć cały czas dostęp do pieniędzy, które są paliwem rakietowym dla Twojej firmy, musisz mieć własną stronę internetową. Social media świetnie wspomagają działania marketingowe, jednak nie należą do nas. W przypadku utraty konta zostaniesz bez niczego. Dlatego tak ważne jest, dobra strona internetowa z sekcją blogową, gdzie możesz robić wpisy dla swojego idealnego klienta z uwzględnieniem stylistyki, jaka Ci odpowiada. Warto zadbać o SEO. Czym jest SEO, dowiesz się od Agnieszki Wojtas z liczysiekontent.pl, która była moim gościem.

  3. W artykułach piszesz tylko o tym, co interesują Twoją grupę docelową. Omawiasz rozwiązania ich problemów. Pokazujesz, jak działasz. Jak wygląda Twoja praca od podszewki. Aby zrobić to dobrze, warto przeanalizować, jak chcesz pracować i kim. W jakich godzinach ile razy w tygodniu. Przyda się też stworzenie modelowego klienta, czyli tzw. Persony. Pamiętaj, nie musisz projektować każdego wnętrza i w każdym stylu ani pracować dla każdego. To od Ciebie zależy, jak stworzysz swój model biznesowy. Jeśli będziesz potrzebował pomocy w rozwoju swojej marki projektowej, to polecam Ci moją roczną szkołę Akademia Przedsiębiorczego Architekta – dostęp dla 200 osób 2 razy w roku. O Akademii przeczytasz również tu.

  4. Wybierz 1-2 kanały social media na początek gdzie chcesz być widoczny. Poświeć chwilę, aby dowiedzieć się, jak działają. Pamiętaj o tworzeniu treści dopasowanych do Twojego klienta. Nie ma sensu wrzucania postów do wrzucenia.

  5. Reklama- masz do wyboru albo Google Ads albo FB Ads. Te kanały są najbardziej skuteczne i dobrze zrobione reklamy wychodzą najtaniej. Jak zapewne wiesz na FB czy Instagramie ciężko się wybić bez zasięgów, a te są skutecznie blokowane, abyś kupił reklamę. Oczywiście są metody na organiczne działania, ale wymagają one o wiele więcej Twojego zaangażowania i czasu. Więcej o tym mówię na szkoleniu online Jak są sposoby darmowej promocji.

  6. Grupy na FB – tu sporo osób szuka wsparcia przy aranżacji wnętrz. Pamiętaj jednak, że lepszym klientem będzie osoba, która przejdzie przez ustawioną przez Ciebie ścieżkę sprzedażową klienta, niż trafi do Ciebie przypadkowo.

  7. Portale wnętrzarskie – te strony odwiedzają Twoi potencjalni klienci. Warto tu być Przykład:
szablon oferty na projekt wnętrz

Oferta na projekt wnętrz

  1. Oferta na Twoje usługi to kolejny krok i punkt styku z Twoim klientem. Zakładam, że poznał Cię poprzez social media, znajomego lub Twoja stronę www. Coś mu się spodobało? Może przeczytał referencje na Twój temat i chce dowiedzieć się, jak działasz? Ile kosztuje projekt wnętrz? Jak długo trwa taki projekt? Ile będzie kosztował?

  2. Warto przygotować swój szablon oferty na aranżację wnętrz. Ja swój szablon oferty zrobiłam w programie Canva. Podmienia się tylko cenę, harmonogram oddania poszczególnych etapów i ewentualnie, co kilka miesięcy ulepsza szablon tak, aby oferta była bardziej ej dopasowana dla Twojej grupy docelowej. (Kurs online — Jak stworzyć szablon oferty) W ofercie powinny znajdować się minimum dwa pakiety tak, aby klient mógł dokonać wyboru między Twoimi pakietami, a nie pomiędzy Tobą i konkurencją. 

Strategia marki projektowej

  1. Aby szybko i dobrze wykonywać projekty trzeba zrobić analizę potrzeb klienta. To najważniejszy element współpracy z klientem. Musisz wiedzieć, dla kogo będziesz pracował? W jakiej stylistyce chcesz projektować? Jaki jest Twój wyróżnik? Tylko proszę, nie pisz na stronie www, że praca to Twoja pasja i że będziesz robił poprawki w nieskończoność. To szybka droga do bankructwa i wypalania. Chodzi o to, co jest w tobie unikatowe, w sposobie Twojego działania? Pracujesz tylko dla rodzin z dziećmi — w porządku. Robisz tylko projekty usługowe — ok. Lubisz minimalizm i nie chcesz projektować secesyjnych wnętrz – nie musisz ich tworzyć. Wszystko zależy od Ciebie.

  2. Opracowanie strategii pozwoli Ci oszczędzić czas i pieniądze. Na stronie www, w ofercie, w social mediach tworzysz spójną komunikację. Używasz konkretnych kolorów marki i czcionek. Nie tracisz czasu na nowe szablony pod posty i myślenie nad tym, co masz publikować i gdzie.

  3. Super pomocny w skróceniu procesu projektowego do minimum i robieniu lepszych, bardziej dopasowanych do potrzeb klienta jest dobry brief — czyli wytyczne projektowe dla klienta. Ja tworze je online. Mam gotowy szablon co musi się w im znaleźć. Klient ma do niego dostęp do pliku 24 h.  Na temat tworzenia briefu zrobiłam całe szkolenie online i jest też wzór briefu.

  4. Formularz online z pytaniami do klienta — jest to część niezbędna dobrze zrobionego briefu. Taki formularz możesz stworzyć online tak, aby klient z każdego miejsca na świecie mu go wypełnić o dowolnej porze dnia i nocy. Taka lista pytań pozwoli Ci przygotować dobry brief, unikniesz niepotrzebnych poprawek przy wizualizacjach oraz zaoszczędzisz sporo czasu. Mój gotowy szablon z pytaniami do klienta.

  5. Jeśli chcesz robić nadzory, na budowie warto dowiedzieć się, na czym polegają i jaki jest ich zakres. Czy chcesz zamawiać produkty za klienta? Czy jednak wolisz nie bawić się w takie rzeczy? Być może będziesz chciał przyjeżdżać na budowę tylko raz w tygodniu i nie możesz odbierać telefonu 24 h. O całym zakresie musisz poinformować inwestora. Przemyśl, stworzenie pakietów z na nadzory autorskie. Klient będzie mógł dokonać wyboru czego potrzebuje a z czego chce zrezygnować.

Formalności architekta wnętrz

  1. Jaki rodzaj działalności chcesz założyć? W jakiej formie mogę prowadzić działalność projektową? Jak ją sformalizować? Czy chcesz być na Vacie, czy skorzystać z ulgi? Więcej o tym pisze Agata Klima-Nowak w książce Projektant wnętrz i formalności.

  2. Czy będziesz wynajmował lub kupował nieruchomość pod biuro? Z jakimi kosztami się to wiąże?

  3. Jakie koszty będziesz ponosił przez pierwszy rok? Ile będą kosztowały programy, licencje, komputer?

  4. Czy skorzystasz z dotacji na start?

  5. Dobra i precyzyjna umowa to podstawa. Odradzam tworzenie jej samodzielnie. Prędzej czy później życie zweryfikuje ten wybór i pozorne oszczędności. Umowa musi zawierać nie tylko harmonogram prac i terminy płatności oraz zakres usługi, ale również takie detale jak:

Chcesz dowiedzieć się jeszcze więcej? Zajrzyj do artykułu Jak rozhulać Studio Projektowe.

tekst alternatywny
Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial