Ostatnia aktualizacja: 30 lipca 2020


Zacznijmy od tego, co to znaczy silna marka osobista? Czym w ogóle jest marka ?

Architekt i projektant to często osoba, która pracuje na rozpoznawalność swojego nazwiska. Zobacz, dlaczego i w jaki sposób pracować nad marką osobistą architekta.

Marka osobista – co to jest?

Marka możesz być ty sam (twoje imię i nazwisko), marką może być konkretny produkt lub coś, co tworzysz razem z innymi. Każda marka jest rozpoznawalna dzięki konkretnym znakom i sygnałom, jakie wysyła do klienta. Identyfikatorem marki może być logo, slogan, motto, jakie jej przyświeca. Ważne, aby wszystkie elementy były spójne i nie zmieniały się co roku. Jeśli jesteś świetnym projektantem, a nie do końca ufasz swoim umiejętnościom graficznym, warto znaleźć kogoś, kto zaprojektuje lub przeprojektuje Ci twój znak firmowy oraz cały styl graficzny komunikacji z klientem. Mam tu na myśli wszystko włącznie z tym, co pokazujesz na fb.

Marka osobista architekta – po co ją tworzyć?

Odpowiedź jest prosta, aby się wyróżnić, pokazać co robimy i jak to robimy. Dlaczego klient miałby wybrać właśnie Ciebie? Zastanów się nad tym. Może jesteś specjalistą od małych wnętrz typu łazienki, kuchnie. Umiesz projektować je szybko, a wybrane przez Ciebie elementy wnętrz są w dobrej cenie i dostępne od ręki? A może masz specjalistyczną wiedzę z zakresu nowych technologi i jesteś w stanie zaprojektować ekologiczne osiedle domków jednorodzinnych, w których mieszkańcy będą oszczędzać na rachunkach i żyć zdrowo?

Obojętnie w jakiej skali działasz, dobrze jest, aby wiedzieć, co możesz zaoferować innego lub czym się wyróżnić, aby klient wybrał właśnie ciebie. Największy błąd, jaki popełnia większość firm to próba konkurowania ceną. Młody przedsiębiorca myśli sobie: muszę zdobyć klienta, aby mieć portfolio. Jak będę tańszy, przyciągnę inwestorów, zbuduję sobie renomę i podwyższę ceny ….nic bardziej mylnego. Wyobraź sobie, że podobnie myśli ok. dwóch tysięcy absolwentów kierunków projektowych co roku. Jak zareaguje rynek na niskie ceny ? Nie wiesz ? Przyzwyczai się i uzna to za normę oraz standard. Sprawdzi ceny rynkowe i nie będzie chętny płacić więcej. Oczywiście nie mówimy tu o wszystkich tylko o pewnej grupie odbiorców, dla których cena jest ważna. Ja określam to mianem CCC „cena czyni cuda” nie mylić z marką obuwniczą. Jakie wnioski ? Twoje marzenie, że od dziś za projekt ktoś zapłaci ci tyle, ile chcesz, odejdą do lamusa, a ty z biegiem lat stracisz chęci do wykonywania tego zawodu.

Silna marka osobista – Twoje oręże

Siła marki podlega na tym, że może wpływać na decyzje zakupowe człowieka. Jeśli tak masz, jesteś w grupie szczęśliwców, jeśli nie masz dużo do nadrobienia. Co zrobić? Ja polecam metodę design thinking dzięki, której możesz przeanalizować, jakie są twoje WARTOŚCI i WIZJA ROZWOJU FIRMY (a Twoje wartości to wartości również Twojej firmy) następnie wejść w buty klienta, czyli stworzyć model jednej lub więcej PERSONY (szablon klienta idealnego docelowego). Następnie stworzyć PROTOTYP strony www, oferty, jaką chcesz umieścić na stronie lub przykładową stronę landingpage, która będzie ściągać do ciebie potencjalnych klientów.

marka osobista

WARTOŚCI  i WIZJA ROZWOJU

  1. wartości firmy – to zbiór zasad, jakimi firma się kieruje , jakie są Twoje zasady ?
  2. wizja – jak wyobrażasz sobie firmę za 5, 10, 15 lat ?
  3. szablon  modelu biznesowego canvas pdf
jak budować markę osobistą

PERSONY

  1. przykład persony
  2. makiety użytkowników – ciekawa prezentacja firmy Symetria,  dla której zmienialiśmy wnętrza
  3. czym jest persona, jak definiować klienta , gdzie szukać danych o naszych klientach
  4. darmowy program do tworzenia person wersja trialowa 
  5. gotowy szablon w pdf do pobrania 
marka osobista a persona

PROTOTYP

  1. Prototyp jak sama nazwa mówi, ma pokazać nam jakiś wzór jak ktoś lub coś ma w przyszłości wyglądać. Tworzy się go w celu przetestowania czy działa i jak działa. Moim zdaniem to świetne narzędzie do cięcia kosztów i sprawdzania naszych pomysłów i  wizji w praktyce. Nie sztuka wydać dużo pieniędzy, a potem stwierdzić, że jednak nasz pomysł był do bani!
  2. polecane narzędzia do tworzenia tzw. stron przechwytujących,  z którego korzystam  Getall
  3. prototyp można stworzyć za pomocą moodboardów lub po prostu powycinać wszystko to, co chcemy zawrzeć i poprzyklejać do naszej wizji na papierze.

Marka osobista architekta – podsumowanie 

Dobra marka świadomie wybiera rynek, klienta, do którego chce dotrzeć i sprzedać mu produkt lub usługę. Wie, jakie problemy ma klient i je świadomie rozwiązuje. Język korzyści, jakim się posługuje, jest dla klienta zrozumiały i zachęca go do kupowania. Tak naprawdę nikt z nas nie lubi, jak mu się coś wciska, a nawet sprzedaje. Wolimy mieć poczucie, że to, co kupujemy, jest nam niezbędne… a dzięki temu poczujemy się komfortowo, będziemy piękniejsi, mądrzejsi , weselsi, szczęśliwsi……

tekst alternatywny
Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial