Ostatnia aktualizacja: 10 marca 2022


Jakie pytania do klienta powinien mieć dobry formularz i jak go przygotować, aby zyskać cenne godziny? Wiele razy dostałam takie pytanie od projektantów wnętrz. Do tego najczęściej dochodziło pytanie: Jak sprawić, aby projekt od razu spodobał się klientowi i nie trzeba było robić tylu poprawek? W tym artykule dowiesz się jakie pytania zadawać klientowi i na co zwracać uwagę, aby to osiągnąć.

Mam na to kilka patentów, ale jednym z głównych, które wprowadziłam tuż po opracowaniu systemu kosztorysowania projektów, był właśnie formularz z pytaniami online. Możesz także przeczytać artykuł o procesie projektowym, który odmienił moje podejście do pracy jako projektant wnętrz.

Chciałabym się skupić na tym, jakie są zalety formularza z pytaniami i jakie pytania do klienta powinny się w nim pojawić, aby wykonać projekt niczym garnitur szyty na miarę.

Zalety gotowego formularza z pytaniami od architekta

  • Duża oszczędność czasu. Klient może w spokoju w domu przemyśleć wiele kwestii i podjąć decyzję.

  • Inwestor jest świadomy ilości decyzji do podjęcia oraz rozwiązań na rynku. Wie, że trzeba je podjąć i projektant może stworzyć wszystko, ale musi to być oparte na realnym budżecie i wytycznych projektowych.

  • Zadając precyzyjne pytania, unikamy zmian projektowych związanych z użyciem np. baterii podtynkowej w momencie, jak klient lubi tylko nastawiane na umywalkę albo zlewu wpuszczanego w blat w przypadku gdy preferencje są inne.

  • Jeśli jakaś odpowiedź będzie i tak zmieniona na spotkaniu to i tak zyskujemy większą świadomość detali u klienta niż miał on wcześniej.
tekst alternatywny

  • Możemy stworzyć bardzo precyzyjny projekt i zredukować poprawki do minimum. Czasami zdarza się nam, że w ogóle nic nie musimy poprawiać 🙂

  • Formularz przed spotkaniem pozwala lepiej się do niego przygotować projektantowi i stworzyć listę pisemnych wytycznych, czyli brief. Dzięki temu możemy skupić się na tym, czego jeszcze nie wiemy, a nie na zadawaniu pytań: „Woli Pan wannę czy prysznic?”. Odpowiedź będziemy już mieli w formularzu.

  • Bardzo często samo zadawanie pytań to za mało. Klient musi zobaczyć konkretne rozwiązania na zdjęciach czy w projektach, aby mu to ułatwić, sugeruję stosowanie zdjęć i wizualizacji. Obraz lepiej przedstawi dane rozwiązanie i pomoże w podjęciu decyzji.
Kurs online Jak tworzyć formularz z pytaniami do klienta?

Jak stworzyć formularz z pytaniami w Google?

Gdy szykowałam kurs online oraz gotowy formularz, zaczęłam skrupulatnie spisywać wszystkie pytania, które ja zadaje klientom. Okazało się, że jest ich aż 80. Jednak, jeśli chcesz zadać tak dużo pytań, potrzebujesz sporo czasu. Myślę, że na jednym spotkaniu się nie uda.

Wiele lat temu wpadłam na pomysł, aby część pytań spisać i wysyłać do klienta w formie elektronicznej. Potem ulepszyłam ten system i zaczęłam dodawać kolejne opcje oraz zdjęcia.

Co zyskałam? Mnóstwo zaoszczędzonego czasu!

Klient mógł zobaczyć, jak wiele decyzji zakupowych trzeba dokonać i jak szeroki jest wybór rozwiązań na rynku.

Jeśli pokażesz przykłady poszczególnych produktów i rozwiązań technicznych za pomocą zdjęć, ułatwisz inwestorom dokonywanie wyboru. Często klienci mają problem, aby się na coś zdecydować. Szczególnie jeśli tego nie widzi. Właśnie z tego powodu klienci przychodzą do nas po projekt wnętrz. Posiadając formularze z pytaniami, możesz ułatwić pracę sobie i dokonanie wyboru klientowi.

pytania do klienta w formularzu online przed projektem wnętrz

Pytania do klienta przed wykonaniem projektu wnętrz

Aplikacje do tworzenia ankiet i formularzy – forma pytań do klienta

Po pierwsze trzeba zastanowić się jakie kluczowe informacje ma przekazać nam właściciel nieruchomości oraz w jakiej formie. Na rynku jest sporo stron do przeprowadzania ankiet np. Survio czy Typeform. Ja osobiście polecam Formularze Google, a dla firm wersję biznesową formularzy Google .

Jakie elementy możemy wyróżnić, tworząc formularz z pytaniami?

Ja podzieliłam wszystko na sekcje. W moim formularzu jest aż 32 sekcje i 32 strony. Dziś omówię najważniejsze.

Sekcja 01 Dane Konieczne 

Tu powinieneś wpisać prośbę o podanie imienia/ nazwiska zainteresowanego lub nazwy inwestycji, aby wiedzieć, do kogo należą odpowiedzi. Pamiętaj, aby zapoznać się z kwestią Rodo w tym temacie. Różne aplikacje mają to różnie rozwiązane. Możesz też poradzić się Agaty. Możesz unikać pobierania danych wrażliwych jak telefon czy maili.

Sekcja 02 Ogólne informacje

W tej części pytasz o to, co występuje na większej powierzchni np. Jaki kolor i rodzaj drzwi ma być zastosowany? Jaka podłoga jest preferowana? Jakie kolory preferuje klient? Czy będą parapety zamontowane w domu przez dewelopera? Jeżeli tak z jakiego materiału będą wykonane?

Pytania do klienta o poszczególne pomieszczenia

Sekcja 03 Salon 

Przykład: Jaka ma być sofa, czy narożna, a może z funkcją spania? Czy na oknach mają być jakieś elementy zasłaniające? Jakie głośniki mają być zastosowane do telewizora itd.

Sekcja 04 Kuchnia  

Jaką powierzchnię podłogi ma kuchnia? Jaką podłogę chcesz mieć w kuchni? Jakiego rodzaju meble kuchenne chcesz mieć? itd.

Sekcja 05 Łazienki

Tu warto zrobić szablon na kilka pomieszczeń. Niektórzy klienci mają np. łazienkę i wc a niektórzy nawet kilka łazienek. Da się to zrobić, podpinając sekcje w Google Formularze do danej odpowiedzi. Jeśli klient wybierze opcje wc+łazienka dostanie pytania do dwóch pomieszczeń, jak zaznaczy pojedynczą łazienkę tylko pytania do jednej.

niezbednik architekta wzór oferty brief formularz online pytania do klienta przed projektem wnetrz
Niezbędnik Architekta

O czym warto pamiętać, tworząc listę z pytaniami do klienta?

Szczegółowe pytania do klienta

Pamiętaj, że klienci bardzo często nie wiedzą, co mają wybrać i czują się zagubieni. Warto pokazać im rozwiązania na zdjęciach i w krótkim opisie wyjaśnić, o co chodzi. Na część pytań być może nie będą w stanie odpowiedzieć. To powinno dać Ci do myślenia, jak usprawnić formularz, aby dane pytanie było łatwiejsze, a klient zaznaczył właściwą dla siebie opcję. Jeśli chcesz zadać klientowi pytania o detale i używasz fachowych określeń, pamiętaj o przykładach. Dzięki nim na pewno będziecie mówić o tym samym.

Pytania do klienta – jakie błędy można popełnić?

Jak się możesz domyślać, błędów można popełnić sporo, jednak na blogu opisałam 4 największe błędy w analizie potrzeb klienta, które skutecznie Cię oddalają od celu – czyli od projektu bez poprawek. Sam formularz to nie wszystko. Idealnym uzupełnieniem i gwarancją sukcesu jest dobry brief. Zobacz jak stworzyć plik z wytycznymi projektowymi. Nagrałam o tym cały kurs online, a z tego artykułu poznasz 5 największych błedów przy tworzeniu briefu.

Gotowy formularz online z pytaniami do klienta

Gotowy formularz online dla projektanta wnętrz z pytaniami do klienta

Na prośbę moich Kursantów przygotowałam gotowy wzór formularza, w którym znajdziesz wszystkie konieczne pytania do klienta. Konieczne, czyli takie, które pozwolą Ci jak najwięcej dowiedzieć się o swoim kliencie.

Dzięki niemu zaoszczędzisz setki godzin i zrobić projekt szybciej. Formularz ma 80 pytań i podział na sekcje. Co więcej, klient otrzymuje pytania tylko te, które dotyczą jego konkretnej sytuacji.

W zależności od udzielonej odpowiedzi, przechodzi do odpowiedniej sekcji – z odpowiednimi pytaniami. Przykład: Klient ma 2 łazienki. Wystarczy, że odpowie na pytanie ile łazienek jest objętych projektem i otrzyma wszystkie konieczne pytania – dla każdej z łazienek osobno. Gdyby miał osobną toaletę, wyświetliłby mu się inny, właściwy zestaw pytań. Dzięki temu formularz jest intuicyjny i oszczędza czas także Twojego klienta.

Możesz także zobaczyć mój kurs online o tworzeniu formularza z pytaniami do klienta.

Przeczytaj także…

tekst alternatywny
Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial