Jako architekt wnętrz, z pewnością już nieraz się przekonałeś, jak ważna jest asertywność i umiejętność stawiania granic.
Żeby jednak dobrze opracować swoje zasady, a potem przestrzegać i egzekwować je w zgodzie z samym sobą, powinieneś mieć opracowaną strategię swojej marki, przynajmniej choć trochę opanowane planowanie oraz jasno określone to, jak wygląda Twój proces projektowy.
Dzięki temu masz szansę stworzyć markę według własnych oczekiwań i pragnień, a zasady, które ustalisz, wynikają właśnie z tych wszystkich elementów
Praca z klientem oparta na zasadach architekta wnętrz
Zacznij od tego, aby się zatrzymać i pomyśleć, jak Ty chcesz, aby było.Jak ma wyglądać Twoja współpraca z klientem? Jakie są Twoje przekonania o relacji z nim, w jaki sposób to osiągniesz. Masz małe dzieci i nie możesz sobie pozwolić na pełny wymiar godzin? Chcesz pracować tylko w danej stylistyce? Ustaliłeś konkretne godziny swojej pracy i nie można się z Tobą kontaktować poza nimi?
Towszystko jest w porządku. Pod warunkiem, że jest to w zgodzie z Tobą.
Przekonania na temat pracy architekta wnętrz
Każdy z nas ma inne przekonania. Dużo osób uważa, że klienta powinno się obsługiwać w konkretny sposób. Inni powiedzą, że zupełnie inaczej. Nie skupiaj się jednak na przekonaniach innych osób, a pełną uwagę poświęć sobie i temu, czego oczekujesz od swojej pracy.
Jakie mogą być przekonania na temat pracy architekta wnętrz?
Architekt wnętrz:
pracuje dzień i noc.
wykonuje poprawki w projekcie tak długo, aż projekt nie będzie idealny.
nie może odmówić ulepszenia projektu, ponieważ to nie on tam będzie mieszkać.
musi odebrać telefon po godz. 22:00 codziennie.
powinien pracować w niedzielę.
Nie wiem, jakie jest Twoje zdanie, ale ja zupełnie się z tym nie zgadzam i nigdy nie chcę doprowadzić do sytuacji, aby mój klient właśnie tak o mnie myślał i miał przekonanie, że to prawda. Jak w takim razie kształtować pozytywne przekonania na temat pracy architekta wnętrz? Właśnie poprzez jasne komunikowanie zasad, granic, wartości oraz asertywność.
Architekt wnętrz i relacja z klientem
Moją podstawową zasadą współpracy z klientem są partnerskie relacje. Lubię pracować z miłymi osobami, które szanują czas mojej pracy, wysiłek, który wkładam w przygotowanie projektu. Respektują zapisy w umowie, a zanim ją podpiszą, dokładnie ją czytają. Wiedzą jak pracuję, bo czytają ofertę oraz maile, w których na bieżąco wszystko omawiam.
Ja z kolei szanuję ich czas i wydawane pieniądze. Pilnuję pracy na budżecie, dotrzymuje terminów, staram się doradzić jak najlepiej. To wszystko powoduje, że każdy może się czuć komfortowo.
Jaką relację buduje architekt z klientem?
Zastanów się nad tym i przemyśl, co warto poprawić z Twojej obecnej sytuacji. Jak chcesz, aby wyglądała współpraca pomiędzy Tobą a Twoim klientem.
Jak budować dobrą relację z klientem?
Jeśli postawisz na profilaktykę, to bardzo łatwo możesz zminimalizować ilość stresujących i niejasnych sytuacji. Poznaj 3 zasady, które pomogą Ci budować dobre relacje z klientem.
Edukacja klienta.
Nie bez powodu tak często mówię o tym, że każdy architekt wnętrz powinien mieć swoją stronę internetową. Na niej sekcję blogową, a media społecznościowe powinny służyć jako miejsce do edukacji klienta, a nie tylko jako tablicę portfolio.
Warto zapraszać klienta do świata projektowania wnętrz. Pokazać jak pracujesz, jak wygląda Twój proces projektowy i jakie masz zasady. Wtedy klient lepiej Cię pozna i od samego początku zbudujesz solidną bazę pod współpracę.
Dobra umowa na projekt wnętrz.
Staraj się unikać sytuacji pracy bez umowy na projekt aranżacji wnętrz. Jest to najczęstsza przyczyna problemów we współpracy architekta z klientem.
Jednak jeśli masz umowę, a nadal pojawiają się problemy, sprawdź, czy:
Twoja umowa jest wystarczająco szczegółowa,
wszystkie etapy projektu zostały w niej bardzo jasne opisane i są ułożone w logicznej i odpowiedniej kolejności,
czy wszelkie konsekwencje (np. z opóźnień w zatwierdzeniu briefu) zostały uwzględnione,
zostało wysłane zapytanie do klienta czy wszystko jest jasne lub dałeś mu znać o tym, że śmiało może podzielić się z Tobą swoimi wątpliwościami
na etapie współpracy, kiedy umowa jest już podpisana, przypominasz klientowi o jej zapisach – nie masz zupełnie czego się obawiać. Klient mógł zapomnieć o niektórych detalach i czasem wystarczy przypomnienie, aby sytuacja odwróciła się o 180 stopni i obrała dobry kierunek,
sam przestrzegasz terminów, etapów, zawartości i jakości materiałów.
Dobra umowa to ognisko dobrej współpracy. Jeśli jest szczegółowa i zawiera wszystko, co konieczne, stanowi kodeks Twojej współpracy. Niesie to za sobą korzyści i dla Ciebie i dla Twojego klienta.
3 punkty styku klienta z architektem wnętrz
Musisz zapewnić wiele punktów styku, jeśli chcesz, żeby klient nie tylko poznał, ale także zapamiętał Twoje zasady.
U mnie podstawowymi punktami styku jest: oferta, następnie spotkanie oraz podpisana umowa. Trzykrotnie klient otrzymuje wszelkie konieczne informacje, dzięki czemu łatwiej je zapamiętuje i z łatwością zapamięta odpowiedzi na pytania:
Kiedy pracujesz?
Kiedy odpisujesz?
W jakich godzinach można do Ciebie pisać i dzwonić?
Ile poprawek można wnieść do projektu?
Co się stanie, jeśli klientowi nie spodoba się projekt?
Ile etapów obejmuje projekt?
Co jest warunkiem, aby zacząć projekt? itd.
Architekt wnętrz – czas na asertywność!
Szczerość i asertywność, moim zdaniem, się opłaca i warto nad tym popracować. Zapamiętaj:
Każde TAK dla klienta, oznacza NIE dla kogoś lub czegoś innego
Wiesz, jak to jest, gdy nadal klientowi nie podoba się projekt, a ty robisz setną poprawkę? Sekundy zamieniają się w minuty, minuty w godziny, godziny w dni. Zamiast romantycznego wieczoru z ukochaną osobą, siedzisz i robisz coś dla klienta, bo zablokował Cię strach i obawy. Czy na pewno chcesz, aby te obawy sprawiały, że tak jest? Czy jest to tego warte?
Więcej o budowaniu marki, współpracy z klientem oraz rozwoju swojej pracowni mówię w Akademii Przedsiębiorczego Architekta. Jeśli chcesz dołączyć w kolejnej edycji i zarezerwować swoje miejsce, zapisz się na listę zainteresowanych. (Liczba miejsc ograniczona liczy się kolejność zapisów.)
Zobacz co architekci piszą o moich kursach:
Przede wszystkim cenię Agnieszkę za otwartość na ludzi w tym, co robi Uczestniczyłam w kursie o błędach projektowych, do tego e-book o 150 błędach- skarbnica wiedzy o wpadkach, których teraz mogę po prostu uniknąć Korzystam już z części narzędzi, o których mówi Agnieszka (części, bo nie nadążam, tak dużo tego jest!). W ten sposób stworzyłam sobie ankietę dla klienta czy ofertę – już widzę, że o niebo lepsze od tego, co miałam. Poszłam nawet krok dalej, bo przy pomocy tych narzędzi przygotowuję klientowi propozycję wyposażenia. Wygoda, z jaką się z niej korzysta, jest po prostu…wciągająca Zdecydowałam się na wykupienie rocznego dostępu do Akademii Przedsiębiorczego Architekta i najlepszą rekomendacją niech będzie to, że na każdy nowy kurs, który się w niej pojawia, cieszę się jak dziecko.
Alicja Rosłan
Kursy Agnieszki są RE-WE-LA-CYJ-NE!Choć sama pracuję w zawodzie już 15 lat, w kursach Agnieszki zawsze znajduję coś nowego, coś, co jeszcze bardziej usprawnia moją pracę i przede wszystkim pozwala uniknąć niepotrzebnych błędów. Na polskim rynku jest niewielu Architektów, którzy dzielą się swoją wiedzą tak chętnie i tak rzetelnie! Polecam z całego serca!
Joanna Glinkowska-Garwicka
Jestem z Agnieszką i jej szkoleniami od początku, wykupiłam wszystkie kursy i obejrzałam wiele webinarów. Dzięki wiedzy jak przekazuje, mogę się profesjonalnie rozwijać. Uważam, że to była najlepsza inwestycja i wdrażam wszystko, tzn. zasysam wiedzę i uzależniłam się od jej wiedzy, bo dzięki temu mogę stać się lepszą, co powoduje przyjemność z pracy. Aga dzięki wielkie za prace jak włożyłaś i za to, co przygotowałaś i za to, co robisz, jestem wdzięczna, że mam przyjemność korzystać z twoich kursów to ogromna dawka wiedzy. Dziękuje
Wykorzystuję pliki cookies do prawidłowego działania strony, aby oferować funkcję społecznościowe, analizować ruch na stronie i prowadzić działania marketingowe. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies?
Funkcja trackback/Funkcja pingback