Ostatnia aktualizacja: 2 stycznia 2022


Przyznaj się – kiedy ostatnio robiłeś audyt firmy projektowej, którą prowadzisz? Jeśli nigdy lub kilka lat temu, to czas najwyższy to zmienić.

Żeby zacząć jakiekolwiek zmiany, trzeba się zastanowić, gdzie jesteś teraz.  Co już masz opracowane? Czego Ci w twoich działaniach najbardziej brakuje? Musisz zastanowić się, jak tak naprawdę chcesz, aby wyglądał twój dzień pracy. Z kim chcesz pracować i dla kogo? To pozwoli Ci stworzyć dobry plan i zacząć go wdrażać.

Jeśli chcesz dotrzeć do swojego celu i zrealizować wymarzony plan, to nie obejdzie się bez analizy tego co już masz, a co jest do zmiany. Dopiero w następnej kolejności planujesz drogę i cykl zmian, które mają Cię tam doprowadzić. W przeciwnym razie działasz w próżni.

Kiedy wkradnie się rutyna, powtarzalność, tracimy z oczu to, co ważne. Mijają kolejne projekty, a my nie mamy czasu dla siebie. Zastanawiamy się, dlaczego założyliśmy firmę lub rzuciliśmy etat? Zaczynamy się zniechęcać i wypalać. Wcale tak nie musi być! Wypalenie nie jest punktem obowiązkowym w kalendarzu projektanta. Spokojnie możesz się zatrzymać i zacząć od nowa. Według nowych zasad, jakie sam ustalisz.

Audyt firmy to element obowiązkowy i cykliczny. 

tekst alternatywny

Czym jest audyt pracy architekta i po co go wykonywać?

Audyt weryfikuje stan działań Twojego studia projektowego. To jak cykliczne wizyty kontrolne u dentysty. Sprawdzisz, czy nie ma dziur i co cię obecnie najbardziej boli. Dzięki temu na bieżąco wychwycisz błędy, znajdziesz rzeczy do poprawy oraz łatwiej określisz swój wyróżnik i docenisz to, co działa – zawsze się za to doceniaj i bądź z siebie dumny!

Audyt pozwala także weryfikować swoje cele i kontrolować Twoje postępy. Jeśli założyłeś sobie, że zwiększysz swoje zarobki, ale jednocześnie będziesz mniej pracować, to musisz wiedzieć, ile projektów wnętrz wykonujesz w miesiącu, na kwartał i rocznie. Ile czasu poświęcasz na każdy projekt? Jaki jest koszt godziny twojej pracy, czy średnia cena za m2? Bez tej wiedzy nie będziesz mógł stworzyć planu działania i świadomie zacząć wdrażać kolejne zmiany.

Jak często robić audyt?

Powinieneś wpisać robienie audytu do kalendarza i ustawić jako wydarzenie cykliczne – raz na pół roku. Pewnie, idealnie byłoby częściej, np. raz na kwartał, ale nie oszukujmy się. W takim zabieganiu i tempie życia, jakie jest obecnie, trzeba pozostać realistami.

Dodatkowy audyt możesz zrobić zawsze, ale nie stresuj się niepotrzebnie i nie wywieraj na sobie presji kolejnym zadaniem. Pozostańmy przy dwóch audytach na rok. Prawdziwym minimum jest audyt raz do roku. 

Jak wykonać dobry audyt firmy projektowej?

Najpierw zatrzymaj się i zweryfikuj, gdzie jesteś teraz? Następnie zastanów się, jaki jest Twój cel i określ plan działania. Zacznij ten plan realizować, a po pewnym czasie wykonasz audyt ponownie.

Od 15 lat prowadzę Studio Projektowe i nadal widzę rzeczy do zmiany! Co kilka tygodni zastanawiam się, co mogę zmienić w moim briefie, szablonie z ofertą czy gotowym formularzu online z pytaniami dla klienta?

Dobry audyt firmy projektowej jest jej kompleksową analizą. 

Projektowanie wnętrz – etapy

Każdy biznes składa się z wielu obszarów i każdy z nich należy analizować. W prowadzeniu pracowni projektowej można wyróżnić między innymi:

  • proces projektowy – etapy projektowania wnętrz
  • obsługę klienta
  • stronę www
  • marketing i promocję
  • działania w social mediach i na blogu
  • zasady pracy
  • koszty i przychody
  • współprace, delegowanie zadań
  • rozwój

Analiza biznesu projektowego

Każdy z tych obszarów ma wiele detali na, które musisz zwrócić uwagę. Weźmy za przykład stronę internetową. 

Pierwsze pytanie, jakie się pojawia – czy ją w ogóle masz? Jeśli tak, to czy masz aktywną i odpowiednią domenę? Co komunikujesz na stronie? Czy strona jest kompletna? Czy posiada certyfikat SSL?

Czy posiada aktualne informacje? Jak szybko się ładuje? Czy jest przyjazna SEO? Czy masz tam aktualne portfolio, czy może pokrył je kurz? Czy jasno komunikujesz to, jak wygląda współpraca z Tobą? 

Czy właśnie stamtąd przychodzą klienci?

Audyt to odpowiadanie na kolejne pytania i wgłębianie się w szczegóły. Co mogę zrobić inaczej, co poprawić? Z czego warto w ogóle zrezygnować, a czego zmniejszyć ilość np. ilość etapów projektowych lub ilość czasu poświęconego na dany etap projektowy. Może warto stworzyć pakiety projektowe lub dodać jakiś bonus? Im dokładniej przeanalizujesz każdy z obszarów – tym łatwiej będzie dokonać zmian.

Niewygodne pytania

Nie sprawdzaj i nie analizuj tylko tych obszarów, które są dla ciebie wygodne. Tak, czasem będzie ciężko. Tak, czasem będziesz musiał przyznać się do błędów. Może uświadomisz sobie, że pracujesz za dużo, że masz dosyć zarwanych nocek, pracy w weekendy, albo że projektujesz wnętrza w stylu, który w ogóle Ci nie leży. To od Ciebie zależy, jak będziesz budować swoją markę architekta wnętrz. Twój biznes – to Twoje życie, w końcu to Ty decydujesz. Nie musisz być jak zupa pomidorowa i smakować wszystkim.

Wolisz słuchać niż czytać?

Chcesz dowiedzieć się więcej? Audyt firmy projektowej był głównym tematem 125. odcinka #ABCPrzedsiębiorczegoArchitekta !

Zmotywowany do działania?

Fantastycznie! Audyt to fantastyczna baza do dalszych działań. Co więcej – nie musisz się już martwić jak pokierować zmianami i od czego zacząć. Właśnie dlatego stworzyłam Akademię Przedsiębiorczego Architekta, abyś mógł działać krok po kroku i maksymalnie rozwinąć swój biznes.

Dowiesz się więcej o Akademii z tego artykułu. Jeśli będziesz zainteresowany, czeka na Ciebie coś ekstra, co jeszcze bardziej pomoże Ci wzdrożyć wiedzę z tego artykułu.

tekst alternatywny
Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial