Ostatnia aktualizacja: 23 maja 2024


Opracowanie persony, czyli klienta idealnego to podstawowy element strategii marki. Właśnie to sprawia, że praca projektanta wnętrz jest bardziej skuteczna i przyjemna. Mogłoby się wydawać, że niewiele ma to wspólnego z projektowaniem wnętrz i prowadzeniem własnego studia projektowego, a jednak! Każdy projektant wnętrz powinien się z tym zmierzyć i opracować opis osoby, z którą chce współpracować.

Jak to zrobić poprawnie, żeby skutecznie działać? Tego dowiesz się z tego artykułu.

Wolisz oglądać lub słuchać? Masz ochotę dowiedzieć się jeszcze więcej?
Obejrzyj odcinek #ABCPrzedsiębiorczegoArchitekta lub posłuchaj podcastu.

Klient idealny i skuteczna praca projektanta wnętrz


Klient idealny projektanta wnętrz, czyli kto?

Jeśli znacie moje materiały albo byliście na jakimś szkoleniu, to wiecie, jak dużo uwagi przykładam do skupienia się na tym, jak chcemy pracować.

  • W jakie dni tygodnia?
  • Ile razy w tygodniu?
  • W jakich godzinach?
  • Jakie masz możliwości?
  • Czy masz dzieci?
  • Czy masz jakieś inne zobowiązania? (np. pracę na etacie i możesz robić pewne rzeczy tylko po godzinach).
  • Czy chcesz pracować z rana czy wieczorem?
  • Czy będziesz pracować w weekendy? itp.
  • Kim będzie Twój klient idealny?

W tym artykule skupimy się na ostatnim punkcie i rozłożymy opis jednej z Członkiń mojej grupy na FB Przedsiębiorczy Architekt na czynniki pierwsze. 

Dzień dobry Agnieszko. Ja mam straszny problem z określeniem klienta. Tzn. nie jestem pewna, czy taki opis jest wystarczający, aby ułożyć resztę strategii: Idealny klient, lubiący styl modern classic. Ceni sobie klasykę, elegancję, ponadczasowe i dobre jakościowo materiały, które posłużą na lata. Jest to para lub rodzina z dziećmi, która zdążyła się już „dorobić”, więc oczekuje teraz czegoś więcej niż małe mieszkanie. Raczej większe mieszkania lub domy poza miastem. Czy powinnam określić idealnego klienta jeszcze bardziej szczegółowo, czy Twoim zdaniem to już jest wystarczające?

Praca projektanta wnętrz może być bardziej skuteczna i efektywna, jeśli opracujemy strategię studia projektowania wnętrz.

Opis klienta idealnego powinien być bardziej szczegółowy. Ten nadal jest ogólnikowy, ale cudowne jest to, że w ogóle się pojawił. 

Idealny klient, lubiący styl modern classic. Ceni sobie klasykę, elegancję, ponadczasowe i dobre jakościowo materiały, które posłużą na lata. […] 

Super, że w opisie jest określony konkretny styl wnętrza. To podstawa.

[…] Jest to para lub rodzina z dziećmi, która zdążyła się już „dorobić”, więc oczekuje teraz czegoś więcej niż małe mieszkanie. […]

To dobry punkt wyjścia, ale warto zadać sobie kolejne pytania:

  • W jakich miejscowościach oni żyją?
  • Jaką współpracę preferują, czyli jak działasz? Lokalnie, a może online i pracujesz z osobami z zagranicy?
  • Jaką komunikację preferuje?
  • Jak spędzają wolny czas?
  • Czy korzysta pierwszy raz z usług projektanta wnętrz? Jeśli nie, jego doświadczenia i przemyślenia będą inne.
  • Kiedy mają czas, żeby odpisać na Twoją wiadomość, umówić się na spotkanie lub zadzwonić? 
  • Jak wygląda Twój dzień z klientem idealnym, Twój idealny dzień pracy?

Efektywna i przyjemna praca projektanta wnętrz – co jest przeszkodą?

tekst alternatywny

Warto zastanowić się, kiedy Twoja relacja z klientem wyglądała tak, jak chciałeś.

Kiedy było przyjemnie, a kiedy ogarniał Cię stres lub rozwiązano umowę? Zachęcam Cię, żeby wyciągać z tego wnioski. Tak samo, jak spisujemy to, czego oczekujemy, notujemy także to, czego chcielibyśmy uniknąć. Jeżeli analizujemy klienta idealnego, to potem stworzymy pod to całą ofertę i całą komunikację np. w social media

[…] Raczej większe mieszkania lub domy poza miastem. […]

Tutaj warto doprecyzować: jak duże mieszkanie i jak duże domy?

Jednym z kroków w budowaniu strategii studia projektowania wnętrz jest określenie:

  1. Jak duże projekty chcemy lub możemy zrobić? 
  2. Ile godzin możemy pracować? 
  3. Ile projektów musimy przerobić i w jakiej cenie, żeby osiągnąć nasz cel finansowy. (z zastrzeżeniem ilości godzin, które określiłeś)?

Jeżeli nie będziemy osiągali naszego celu finansowego i będziemy pracowali od rana do nocy, przez 7 dni w tygodniu, to się dla nas prędzej czy później źle skończy. Ucierpi zdrowie, relacje.

Dlatego musimy określić między innymi metraż pomieszczeń, domów, mieszkań, które chcemy projektować. Cel finansowy to także element strategii Twojej marki. 

Więcej dowiesz się w tym artykule oraz w pierwszym szkoleniu Akademii Przedsiębiorczego Architekta. Jeśli nie chcesz dołączyć do Akademii, ale chcesz opracować swoją strategię, możesz skorzystać z Workbooka lub wybrać Niezbędnik Architekta.

Czy wiesz, że…

O promowaniu swojej firmy projektowej mówię bardzo dużo w kursach Akademii Przedsiębiorczego Architekta. Są tam trzy szkolenia: o darmowej promocji, o promocji na Instagramie oraz o Facebooku. W nich pokazuję, jak ważne jest to, żeby najpierw opracować klienta idealnego.

Po co określać klienta idealnego jako projektant wnętrz?

Praca projektanta wnętrz, we własnym studio projektowym, to nie tylko tworzenie projektów, ale także promowanie swojej marki i stałe pozyskiwanie klientów.

Jeśli wiesz, jaki jest Twój klient idealny, jakie robisz projekty, w jakiej stylistyce, to potem całą komunikację (np. w sekcji blogowej czy social media) opierasz tylko i wyłącznie na problemach tego konkretnego klienta. Możesz pisać tylko takie artykuły i przygotować takie materiały, które odpowiadają na wyzwania i problemy tej konkretnej osoby.

Nie musisz opisywać wszystkich stylów wnętrz, tylko taki, w jakiej tworzysz.

O wiele łatwiej napisać 10 artykułów na temat danej stylistyki i tego, jak działamy, niż opisywać wszystko ogólnikowo. W przeciwnym razie brakuje szczegółów i niuansów. Za każdym razem musimy pewne rzeczy dopasowywać do klienta, który do nas trafia. Wcale tak nie musi być. Możesz prowadzić swoje studio projektowania wnętrz na własnych zasadach i pracować tylko z tymi osobami, z którymi chcesz. 

Kiedy już określisz szczegółowo swojego klienta idealnego, zastanów się, co po kolei możesz zrobić i zmienić w swoich działaniach. Może warto zmodyfikować coś na Instagramie, na Facebooku? Być może warto założyć także kanał na YouTube, wystartować z nową stroną internetową lub sekcją blogową? 

Później możesz zacząć działać także z narzędziami, które skrócą i uproszczą działania. Na pierwszy ogień proponuję się zabrać za szablon oferty – o ile masz opracowany swój proces projektowy.

Czy klient idealny to klient z polecenia?

Dużo osób twierdzi, że najlepiej pracuje się z osobami z polecenia. Ja nie do końca tak uważam. 

Jeżeli projektujemy komuś wnętrze w stylu minimalistyczny i preferujemy właśnie taką stylistykę, to nie mamy pewności, że klient z polecenia będzie chciał tego samego. Jeżeli ktoś nas poleci jako projektantów i osoba, która przyjdzie, będzie chciała projekt w zupełnie innej stylistyce oraz innym budżecie niż takim, na którym przeważnie pracujemy, pojawi się problem.

Najczęściej, kiedy przychodzi ktoś całkowicie z zewnątrz, z zupełnie innymi wymaganiami i preferuje stylistykę, w której nie czujemy się dobrze, tracimy czas. Nie zawsze współprace z polecenia będą dobrymi współpracami. 

Ja wyznaję taką zasadę, że relacje z klientem muszą być dobre i partnerskie.

Niestety osoby z polecenia znają nas pozornie, z opowiadań znajomych. Nie wiedzą, jak dokładnie działamy. Bywa, że problem pojawia się już na samym początku, np. na etapie oferty. Nagle okazuje się, że dany klient z polecenia nie chce pracować w takim systemie, chciałaby inny układ etapów projektowych itp.. Jeżeli macie ochotę na to, żeby za każdym razem zmieniać oferty, rodzaje pakietów, to oczywiście można tak robić 🙂 Moim zdaniem jednak warto działać tak, jak chcemy my, w zgodzie z nami, z naszymi zasadami i nie dopasowywać się wszystkimi narzędziami i sposobami działania do każdego klienta. Pierwszym krokiem do tego jest właśnie określenie persony, czyli opisanie klienta idealnego. Już wiesz, jak to zrobić 🙂


Zachęcam Cię do tego, abyś nie kopiował tego, co robią inni.

Zastanów się, w jaki sposób chcesz stworzyć swój własny. indywidualny model? Każdy z nas jest indywidualną jednostką.  Warto, żeby to zrobić po swojemu i na swoich zasadach. Część klientów przyjdzie i powie, że to jest super – mi się podoba. Inni od razu stwierdzą, że to nie jest dla nich. To też jest w porządku. 

Każdy z nas jest w stanie zrobić tylko ileś projektów w tygodniu, ileś w miesiącu, w kwartał i rok. Więcej po prostu nie zrobimy. Można zbudować zespół, tak jak ja, ale zawsze mamy jakiś szklany sufit. Nie obsłużymy wszystkich klientów, a osób, które potrzebują usługi architekta wnętrz, jest bardzo dużo. Warto wybrać swoją niszę i zrobić to na swoich zasadach. Tego życzę wszystkim projektantom – żeby praca była przyjemnością, zgodna z potrzebami i marzeniami.

Daj znać w komentarzu, czy uporałeś się już z opracowaniem swojej persony? Czy ten materiał był dla Ciebie przydatny? Jeśli tak, napisz lub podziel się nim proszę dalej.

Zobacz także ten artykuł:

tekst alternatywny
Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial