Ostatnia aktualizacja: 12 września 2022


Wyznaczanie granic na początku może być dla nas niewygodne. Wbrew pozorom, bo przecież stawianie granic to między innymi dbanie o własny komfort pracy i partnerską relację. Jeśli brakuje nam asertywności, z pewnością będzie nam towarzyszyć przyspieszone bicie serca i niepewność, gdy po raz pierwszy zaznaczymy linię, której lepiej nie przekraczać. Z czasem będzie łatwiej. Ale jedno jest pewne. Za każdym razem, gdy zadbasz o swoje granice, będziesz sobie potem za to dziękować.

 Wyznaczanie granic jest ważne. Zadbaj o swój komfort.

  • Co myślisz o kliencie, który dzwoni do Ciebie o 8:00 rano w niedzielę? A co, jeśli dzwoni do Ciebie trzy razy w ciągu jednego dnia i oczekuje natychmiastowej odpowiedzi?
  • A co z klientem, który żąda, aby jego projekt wnętrz był gotowy na wczoraj?
  • Albo klient, który pisze do Ciebie wiadomość e-mail, pisząc wielkimi literami, że nie zapłaci za Twoje usługi, dopóki nie rozwiążesz jego problemu?

Jeśli któraś z tych sytuacji przydarzyła się Tobie, to ten wpis jest właśnie dla Ciebie! Po lekturze możesz zerknąć także do artykułu, w którym opisałam budowanie relacji z klientem.

Twój czas jest cenny, nikt go nie uszanuje tak, jak Ty sam powinieneś go szanować.  

Jako freelancer jesteś swoim własnym szefem. I jako szef masz prawo decydować, jak chcesz wykorzystać swój czas. Twój czas jest cenny i nigdy nie powinieneś pozwolić, aby ktoś inny decydował za Ciebie o tym, jak go spędzisz.

Oznacza to, że jeśli ktoś prosi Cię o więcej, niż jest to rozsądne, lub jeśli w ogóle prosi o coś nierozsądnego lub wybiega poza zapisy w umowie, to do Ciebie należy wyznaczenie granic i powiedzenie „nie”!

Oto kilka wskazówek, jak to zrobić:

Wyznaczanie granic to Twoje prawo, a także obowiązek, jeśli nie chcesz się wypalić.

  • Masz prawo do ustalania pewnych zasad. W jakich godzinach odpowiadasz na maile i odbierasz telefony?
  • Masz prawo powiedzieć „nie”, gdy klient chce, abyś zrobił za darmo dodatkowe rzeczy.
  • Masz prawo powiedzieć „tak” gdy klient chce zamówić więcej wizualizacji za dodatkową opłatą lub zmienić termin oddania. 
  • Masz prawo do podejmowania własnych decyzji i wybierania tego, co jest najlepsze dla Ciebie i Twojej firmy itp. niezależnie od tego, co myślą lub mówią inni.

  • Ustal jasne granice współpracy. Ilość wizualizacji, etapów projektu, poprawek, rysunków technicznych. 
  • Upewnij się, że nie jesteś przepracowany lub przeciążony.
  • Pracuj w blokach czasowych, ale nie po 12 h. 
  • Rób przerwij i idź na spacer nawet na 10 minut.
  • Zadbaj o ruch. Pobiegaj, popływaj lub to, co lubisz.  

Wyznaczanie granic to jasne cele i oczekiwania

Wyznacz jasne cele i oczekiwania względem współpracy projektowej. 

Jeśli ustalisz swoje granice z myślą o kliencie, nie będzie on w stanie zaskoczyć Cię prośbą o coś nieoczekiwanego. Na przykład, jeśli klient poprosi o dodatkowe aranżacje, które nie jest częścią pierwotnego zakresu produktu, odmów mu wprost. Powiedz, że nie jest to zgodne z ustaleniami umowy, a ty nie masz możliwości teraz tego zmienić. Jeśli masz moce przerobowe, możesz mu zaproponować drugą umowę, dodatkowy termin i przyjąć to jako kolejne zlecenie na projekt wnętrz.

tekst alternatywny

Liczą się konkrety. Umowa na projekt wnętrz musi jasno precyzować, co i kiedy klient otrzyma, a czego nie. Agata Klima-Nowak opisała w artykule co musi zawierać dobra umowa na projekt wnętrz.

Zasługujesz na to, by zachować równowagę między pracą a życiem prywatnym.

Jesteś profesjonalistą, a nie niewolnikiem. Aby móc pracować jak najlepiej dla swoich klientów, trzeba o siebie dbać. Jeśli nie potrafisz się zrelaksować i cieszyć życiem, nie możesz osiągać dobrych wyników w pracy.

Teraz, kiedy już wiesz, jak ustalać granice w kontaktach z klientami, zastosuj te zasady w swoim życiu!

To najważniejsza rzecz, o której należy pamiętać: nikt inny nie będzie szanował Twojego czasu tak, jak Ty powinieneś. Dlatego musisz być gotowy do wyznaczania granic swoim klientom. Klienci będą je respektować tylko wtedy, gdy będą one jasne i konsekwentne.

Jeśli nie dasz im żadnej wskazówki, że istnieje granica tego, czego mogą od Ciebie wymagać, założą, że jej nie ma. Tak długo, jak te granice będą stałe, klient będzie rozumiał, co jesteś, a czego nie jesteś w stanie dla niego zrobić. A w końcu chodzi o to, aby każdy miał to, czego oczekuje od równowagi między życiem zawodowym a prywatnym!

tekst alternatywny
Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial