Projektowanie wnętrz może przybierać różne formy. Każdy z nas może działać w zupełnie innym systemie i tym samym budować własny wyróżnik. Część projektantów wnętrz na początku pracy z klientem tworzy moodboard inspiracji, inni wykonują go na etapie projektu koncepcyjnego, a kolejni nie robią go wcale. Z tego artykułu dowiesz się, jak można wykorzystać moodboard w pracy z klientem nad projektem wnętrz i poznasz narzędzia, które pozwolą Ci go przygotować — także za pomocą bezpłatnych aplikacji.

Moodboard – co to jest?

Moodboard to graficzne zestawienie zdjęć, faktur, kolorów, a nawet fizycznych próbek (np. tkanin czy blatów), które w bardzo czytelny sposób przedstawiają ogólny zamysł projektu lub pomysł. Nazywamy je także tablicami inspiracji.

Choć najpopularniejszą formą moodboardu jest stworzenie grafiki w programie graficznym lub aplikacji online (kilka z nich poznasz z dalszej części artykułu), to równie dobrze można stworzyć „fizyczny” moodboard, zestawiając próbki materiałów i kolorów, które mają pojawić się docelowo we wnętrzu. To bardzo pomocne narzędzie, jeśli chcemy skutecznie dobrać i zgrać ze sobą faktury oraz kolorystykę we wnętrzu.

W zależności od tego, jak wygląda Twój proces projektowy oraz w czym czujesz się najlepiej, możesz, ale nie musisz stosować moodboardów w swojej pracy nad projektami wnętrz. Zastosowań jest dużo więcej niż zestawienie propozycji wyposażenia czy inspiracji dla klienta. To, czy i w jaki sposób wykorzystasz moodboard wynika także z Twojej strategii marki.

Jak wykorzystać moodboard w pracy z klientem?

Jeśli sprawia Ci to przyjemność i wpisuje się w Twoją strategię, warto mieć gotowe wzory szablonów do tworzenia moodboardów wnętrz. Moodboardy sprawdzają się świetnie, między innymi w:

  • Projekcie wnętrz

Między innymi we, wspomnianych już wcześniej, zestawieniach inspiracji czy wyposażenia oraz przedstawienia wstępnej koncepcji na projekt wnętrz.

Co więcej, jeśli tworzenie takich tablic i graficznych zestawień sprawia Ci ogromną przyjemność, możesz nawet rozważyć wprowadzenie pakietu do swojej oferty — np. projektu koncepcyjnego, na który składa się przykładowo: rysunek układu funkcjonalnego i moodboardy. Wszystko zależy od tego jak i z kim chcesz działać.

  • Postach do social media — np. jako grafika, na której przedstawisz dany styl, omówisz dobór kolorów czy swoją ofertę, a nawet jako grafika, która uzupełni opinię Twojego zadowolonego klienta, który docenił Twoją tablicę inspiracji.

Przy okazji gorąco Cię namawiam do stworzenia szablonów grafik do social media. Dzięki temu oszczędzisz mnóstwo czasu, a Twój profil będzie spójnie wizualnie. Ja takie szablony przygotowałam między innymi dla moich Kursantów Akademii Przedsiębiorczego Architekta jako bonus do szkolenia o tym jak promować projekty wnętrz na Instagramie.

  • Artykułach blogowych — przykład: podobnie, jak w przypadku postów do social media, możesz przedstawić styl, w którym projektujesz wnętrza, aby klient zobaczył przykłady i lepiej zrozumiał to, co masz mu do przekazania w artykule na Twoim blogu (mam nadzieję, że go masz? Jeśli nie, wskocz do artykułu i zobacz webinar o tym jak pozyskać klienta)
  • Plikach .PDF, e-bookach, książkach drukowanych, broszurach — jako dodatkowe, graficzne uzupełnienie treści
  • Pakietach wnętrzarskich do konsultacji — jeśli je oferujesz, możesz stworzyć dodatkowy pakiet, w którym po spotkaniu prześlesz klientowi wypracowaną koncepcję czy omówione pomysły w formie wizualnej (moodboardu). Nagrałam całe szkolenie o tym, jak tworzyć konsultacje online. Jeśli myślisz o rozbudowaniu swojej oferty o taką usługę, zapraszam Cię gorąco. Pamiętaj tylko, że konsultacje podlegają podatkowi VAT. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule pt. Czy projektant wnętrz musi być podatnikiem VAT?
tekst alternatywny

gotowe szablony moodboardu w programie Canva

Kiedy warto mieć gotowe szablony moodboardu?

  • Jeśli nie masz czas na przeklikiwaniu wszystkiego i zastanawianiu się za każdym razem jak atrakcyjnie je ułożyć.
  • Chcesz mieć gotowe kompozycje na każdą okazję.
  • Chcesz skupić się na aranżacji, a nie projektowaniu graficznym szablonu.
  • Chcesz oszczędzić czas.
  • Gdy chcesz zadbać o spójność wizualną.

Jak przygotować tablicę inspiracji?

Możesz przygotować moodboard dla klienta w bezpłatnym programie komputerowym GIMP lub płatnym i bardziej zaawansowanym – Photoshop. Ja jednak chciałabym się kupić na tworzeniu moodboardów online, bo to właśnie działanie w takich aplikacjach i w chmurze, najlepiej z możliwością interakcji z klientem, jest mi najbliższa.

nagranie z webinaru o tworzeniu moodboardu w programie Canva

Możesz przygotować interaktywny moodboard online!

Canva

Ja swoje szablony przygotowałam w programie Canva. Nagrałam także webinar, który jest dołączony jako bonus, w którym pokazuję, jak sobie z tym poradzić. W Canvie przygotujesz moodboard, który możesz zapisać na wiele sposobów: między innymi JPEG, PNG czy PDF. Jest jednak jeszcze jedna, świetna funkcja. Możesz dodać animację i udostępnić link do moodboardu — np. jako strony www. Każdy element Twojego moodboardu może linkować do konkretnego mebla czy sklepu, a klient, który dostanie taki link, możesz nie tylko obejrzeć tablicę inspiracji, ale także zapoznać się z konkretnymi propozycjami i materiałami. Wystarczy Ci bezpłatne konto Canva.

Możesz przygotować wirtualne moodboardy w formie interaktywnej, całkowicie bezpłatnie także tutaj:

Google Zdjęcia

W ten sposób komunikuję się z klientem, gdy chcemy omawiać wizualizację. Zestawienie wizualizacji w formie albumu zdjęć online pozwala mu komentować konkretne elementy czy ujęcia. Ja dostaję powiadomienie. Komunikacja z klientem jest prostsza, bo oboje wiemy, o co chodzi, czego dotyczy komentarz i nie musimy umawiać się na długie telefoniczne rozmowy. Więcej o korzystaniu z narzędzi Google mówiłam podczas webinaru Jak pracować zdalnie z klientem.

Pinterest

Przyda się np. przy konsultacjach lub gdy chcesz szybko przygotować zestawienie dla klienta. Swego czasu, dopóki nie odkryłam KIS List, zapisywałam na ukrytej tablicy na Pintereście, wyposażenie, które było w projekcie — w tym w kosztorysie. Dzięki temu klient przeglądał taki katalog online. Także mógł komentować, ale dzięki temu, że aplikacja jest bardzo intuicyjna, zawsze wszystko miał pod ręką — także na telefonie. Równie dobrze możesz wykorzystać Pinterest do tablic inspiracji dla klienta — zamiast standardowego moodboardu.

3 narzędzia, o których wspomniałam, sprawdzają mi się świetnie, ale oczywiście to, że sprawdzają się u mnie, nie oznacza, że sprawdzą się tak samo dobrze u Ciebie. Dlatego poniżej wymieniam inne programy, w których także przygotujesz moodboardy online:


Daj znać w komentarzu, czy używasz w swojej pracy moodboardów. A może zaczniesz lub skorzystasz z któregoś programu, o którym wspomniałam w tym artykule?

Zobacz także…

tekst alternatywny
Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial