Ostatnia aktualizacja: 25 kwietnia 2022


W bazie wiedzy znajdziesz już ponad 100 artykułów. Sama nie mogę w to uwierzyć. Mimo że na temat procesu projektowego pisałam już wielokrotnie, cały czas powraca do mnie temat poprawek. Pytanie o to, jak projektować wnętrza, aby ich uniknąć, jest niczym bumerang. Dlatego postanowiłam zebrać kluczowe zagadnienia i wskazówki w jednym miejscu i nie zawaham się odesłać Cię do innych moich artykułów, w których zgłębiałam dane zagadanienie.

Dobra analiza potrzeb jasno wskaże Ci to jak projektować wnętrza dla danego klienta.

Rozbudowany i szczegółowy formularz z pytaniami to podstawa. Moim zdaniem to najlepszy sposób, aby dowiedzieć się o kliencie jak najwięcej. Jakie pytania zadać, aby osiągnąć zamierzony efekt? Przeczytaj artykuł, w którym dokładnie opisałam, co powinno znaleźć się w Twoim formularzu. W pracy z projektantami wnętrz zauważyłam 4 główne błędy w analizie potrzeb klienta, która zdecydowanie utrudniały projektowanie wnętrz bez poprawek. Je także opisałam. Zerknij do artykułu.

Projekt wnętrz dla klienta idealnego przebiega sprawniej i ma mniej poprawek.

Jak projektować wnętrza, aby uniknąć poprawek

Praca z klientem idealnym – w tym między innymi projektowanie wnętrza w stylu, w którym czujesz się najlepiej – to także sposób na unikanie poprawek. Jeśli wiesz, że uwielbiasz projektować styl glamour i to sprawia Ci największą frajdę, nie rób sobie pod górkę i nie współpracuj z klientami, którzy chcą styl skandynawski. To Twój wyróżnik, Twoja nisza i strategia działania firmy projektowej

Gdy podejmujesz się projektowania czegoś, co zdecydowanie nie gra w Twojej duszy, nie dość, że będziesz się męczyć, to zmniejszasz swoje szanse na to, że w 100% zrozumiesz oczekiwania klienta.

Jeśli jeszcze nie zabrałeś się za opisywanie persony, przeczytaj artykuł o tym jak określić klienta idealnego, aby skutecznie działać.

Szczegółowy, świetnie przygotowany brief to kluczowy element projektu wnętrz.

Brief to centrum dowodzenia – wszystko tam wpisuj. Przede wszystkim umieść w nim wszystkie odpowiedzi, które uzyskałeś na etapie analizy potrzeb. Przeanalizuj inspiracje od klienta i koniecznie zapytaj, co dokładnie mu się podoba.

Dopytuj – jeśli przyjdzie Ci na myśl pytanie, zawsze je zapisz. Zadaj na najbliższym spotkaniu czy w rozmowie. Jeśli dopytujesz o coś klienta – upewnij się 3 razy, że na pewno dobrze się rozumiecie. Podobnie, jeśli klient zmienił zdanie. 

Jeśli klient ma problem z odpowiedzią na pytanie, jak ma wyglądać jego wymarzone wnętrze – zapytaj, czego z pewnością by nie chciał. Czasem łatwiej nam określić właśnie to.

Zobacz artykuł o tym jak tworzyć wytyczne projektowe do projektu wnętrz oraz jakich 5 błędów unikać przy tworzeniu briefu.

Jak projektować wnętrza, aby rozbijać obiekcje klienta?

Rozbijane obiekcji może mieć miejsce na każdym etapie. Część klientów może mieć opory przed odpowiadaniem na kilkadziesiąt pytań. W moim formularzu jest ich ponad 80, ale nie zdarza mi się taka sytuacja. Dlaczego? O tym za moment, jednak wiem, że u Was bywa inaczej. Pokazuj przykłady swoich projektów, rysunków, zdjęcia z realizacji.

tekst alternatywny

Tłumacz, z czym wiążą się konkretne wybory – jakie są plusy i minusy. Edukacja klienta to bardzo ważny element współpracy. Powiedz dlaczego ma to tak wyglądać, co mu to da, jakie to niesie za sobą korzyści (możesz przygotować też artykuł blogowy, wpisy na social media). Wytłumacz, po co wypełnia szczegółowy formularz z pytaniami lub czyta i akceptuje brief. U mnie to wszystko powoduje, że klient bez problemu angażuje się w projekt.

Unikaj bezpłatnych poprawek

Na koniec zostawiłam wisienkę na torcie, czyli wycenianie swojej pracy. Na ten temat prowadziłam cały webinar, w którym tłumaczyłam jak określić swoje stawki za projekt wnętrz i adekwatnie je podnieść. Dodatkowo dołączony jest do niego planner wyceniania pracy projektanta wnętrz.

Jasno określ stawkę za dodatkową pracę / godziny na dodatkowe poprawki. Dzięki temu klient jeszcze bardziej skupi się na dobrej analizie swoich potrzeb, wypełnieniu formularza czy analizowaniu Twojej propozycji i zgłoszeniu zmian. Uwzględnij kilka dni na zastanowienie się – daj klientowi czas, żeby nie działał w pośpiechu. A jeśli będzie chciał dodatkowych poprawek, weryfikuj zapisy w umowie.

Jeśli właśnie sobie uświadomiłeś, że w umowie nie masz wpisanej precyzyjnej ilości poprawek w projekcie lub masz ich nieskończenie wiele lub kilkanaście, koniecznie to zmień. Spokojnie możesz oferować w cenie 1-2 tury zmian. Zobacz, jak powinna wyglądać dobra umowa na projekt wnętrz.

Uczymy się na własnych błędach

Nie zapomnij o jeszcze jednym. Wyciągaj wnioski. Jeśli była poprawka, zastanów się dlaczego i wykorzystaj to dla dalszego rozwoju. Jeśli widzisz, że poprawka wynika ze zbyt ogólnego pytania np. w formularzu – popraw lub uzupełnij go na bieżąco. Udoskonalaj proces. Dzięki temu cały czas usprawniasz swoje działania.

Jeśli chcesz usprawnić swoje działania i dowiedzieć się jak projektować wnętrza w oparciu o sprawdzone metody oraz skrócić proces projektowy nawet o połowę, gorąco Cię zapraszam do Akademii Przedsiębiorczego Architekta oraz na moją platformę kursową. Dzielę się tam z Tobą swoim 16-letnim doświadczeniem.

tekst alternatywny
Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial