Ostatnia aktualizacja: 4 stycznia 2022


Pozyskiwanie klienta może pochłaniać naprawdę zbyt dużo czasu. Wiem to z doświadczenia. Możemy spędzać wiele godzin nad zastanawianiem się, co jeszcze możemy zrobić, aby zapełnić luki w kalendarzu, a jednocześnie pracujemy za dużo i zaczyna brakować czasu na inne, ważne rzeczy. Zachęcam Cię do tego, że zrobić 10 kroków wstecz i zweryfikować, czy aby na pewno wykorzystujesz wszystkie 10 sposobów, dzięki którym możemy pracować mniej a pozyskać więcej klientów?

1) Organizacja pracy – planowanie projektów

Planowanie — wszyscy o tym wiedzą, ale mało kto stosuje. Większość z nas zostawia to na bliższe, nieokreślone jutro. Zapisz sobie na kartce lub w kalendarzu internetowym (polecam Google Kalendarz): jakie zadania planujesz na najbliższy tydzień?

Stosuj zasadę 60/40. Omówiłam ją w artykule Efektywny czas pracy architekta wnętrz. Oprócz tego możesz pobrać całkowicie bezpłatnie e-book „Planuj i działaj” razem z plannerami, które ułatwią Ci lepszą organizację pracy. Wypełnij formularz poniżej, aby je otrzymać lub kliknij tutaj.

Wypełnij formularz i pobierz materiały.

Znasz sytuacje, gdy nagle pojawia się telefon od klienta z budowy z prośbą o rozwiązanie jakiegoś problemu? Pewnie tak. Takie sprawy pojawiają się znienacka i nie da się ich przewidzieć. Warto mieć zostawioną rezerwę czasową.  Jeśli masz problem z planowaniem projektów, prawdopodobnie przyda Ci się planner godzin pracy oraz kurs online Jak rozpisać w kalendarzu każdy projekt z podziałem na etapy.

Kurs online Jak rozpisać w kalendarzu każdy projekt z podziałem na etapy?

Nie poprzestawaj na planowaniu tygodniowym. Trzeba stworzyć plan roczny i miesięczny. One nie muszą być tak szczegółowe. Ważne, aby wypisać kierunki swojego rozwoju. O planowaniu roku i miesiąca piszę więcej w swoim bezpłatnym e-booku.

Na koniec jeszcze jedna zasada.

PPP — pisz, pisz i jeszcze raz pisz.

Samo myślenie o tym, co chciałoby się zrobić, to za mało. Badania potwierdzają, że zapisane cele, marzenia i plany spełniają się dużo częściej niż te, którym towarzyszyło samo mówienie o tym, co chciałoby się osiągnąć.

Planner godzin pracy w Excelu dla projektantów wnętrz

2) Cele architekta wnętrz – nadaj kierunek swoim działaniom

Określenie naszych celów firmowych i prywatnych na dłuższą metą może okazać się zbawienne. Nie ma nic gorszego niż działanie bez wizji przyszłości. Jeśli nie wiemy, gdzie chcemy pojechać na wakacje, nie będziemy w stanie kupić biletu i się przygotować. Tak samo jest z naszą pracą i czasem wolnym.

Jeśli nadasz jasny i precyzyjny kierunek, będziesz skuteczniej działać, a tym samym łatwiej pozyskasz klienta.

tekst alternatywny


Odpowiedz sobie na pytanie: kim jest Twój klient lub kim chciałbyś, aby był? Jak chcesz pracować? Jeśli nie znasz odpowiedzi na te pytania, ani na te, które uszczegółowią opis klienta idealnego, to znaczy,  że celujesz na ślepo.


Czas najwyższy na zmiany. Określenie dokładne naszej grupy docelowej to podstawa sukcesu. To także postawa strategii, która jest fundamentem Twojego studia projektowania wnętrz. Jeśli pozyskiwanie odpowiedniego klienta sprawia Ci problem, już wiesz, co powinieneś zrobić — zająć się strategią i opisem klienta idealnego. Nie da się stworzyć oferty dla wszystkich. Jeśli widzisz, że potrzebujesz zająć się swoją strategią, zobacz Workbook „Jak stworzyć plan działania swojej firmy?”

3) Dobra oferta na projekt wnętrz to łatwiejsze pozyskiwanie klienta!

Bez oferty nie da się sprzedawać. Dobra oferta musi zawierać wszystkie szczegółowe dane, jakich potrzebuje klient, aby dokonać wyboru.

Czy Twoja oferta to kilka zdań przesyłanych mailem, czy porządnie stworzona prezentacja w PDF? Jeśli  jeszcze nie masz dobrej oferty to nic straconego. Zobacz artykuły: Oferta architekta wnętrz – krok po kroku oraz Dlaczego oferta na projekt wnętrz jest nieskuteczna?. Zapraszam Cię także do mojego kursu online o Tworzeniu oferty na projekt wnętrz.

projektant-wnetrz-pozyskiwania-klienta-organizacja-pracy

Kilka dodatkowych wskazówek:  

  • Pamiętaj, aby  na zapytania klientów odpowiadać możliwie szybko.
  • Dobrze jest przed wysłaniem oferty zadzwonić i porozmawiać z klientem.
  • Najlepsze są zawsze spotkania twarzą w twarz. Jeśli to niemożliwe, zadzwoń osobiście i zadaj jak najwięcej pytań o zakres i czas pracy.
  • Oferta powinna zawierać:
    • szczegóły dotyczące zakresu działania,
    • czas realizacji,
    • ceny,
    • argumenty za tym, dlaczego warto kupić u Ciebie,
    • język korzyści: co klient zyskuje, zatrudniając właśnie Ciebie jako projektanta wnętrz.

4) Opracowany proces projektowy sprawi, że zaczniesz robić projekt wnętrz szybciej.

Jeśli udało Ci się podpisać umowę z inwestorem, pamiętaj o tym, aby na początku pracy zrobić dobry wywiad i stworzyć tzw. Brief — spis wytycznych projektowych, potrzeb klienta, jego pracowników lub domowników w przypadku prywatnych realizacji.

Im więcej ustalisz na początku i im więcej czasu poświęcisz na ustalenie, jak ma wyglądać projekt,  tym mniej czasu poświęcisz, na jego wykonywanie. 

O tym, jakich błędów nie popełniać podczas tworzenia wytycznych projektowych napisałam cały artykuł. Zobacz także kurs online o briefie oraz gotowy szablon. Nie będziesz musiał zarywać nocek i siedzieć w biurze po godzinach.

Sytuacja wygląda inaczej, jeśli w ogóle jeszcze nie opracowałeś swojego procesu projektowego. Nic się nie martw. Na pewno Ci pomogę. Na dobry początek zobacz artykuł o tym, jak mój proces projektowy odmienił moje podejście do pracy oraz artykuł o tym, co trzeba przemyśleć, aby opracować swój system pracy.

Obraz Nadzieja I mojego autorstwa. Wszystkie obrazy zobaczysz w moim sklepie.

5) Zadbaj o czas wolny. To podstawa efektywnej pracy!

Nie da się pracować bez odpoczynku. Jeśli siedzimy przed komputerem po kilkanaście godziny dziennie to prędzej czy później coś zacznie nas boleć. Najczęściej są to plecy. Poza tym trzeba zachować balans. Dla mnie wytchnieniem jest malowanie obrazów. Wróciłam do tego po latach. Jaką pasję zaniedbałeś? Czego Ci brakuje?

Warto pomyśleć nad ćwiczeniami. Zacząć od planu minimum raz w tygodniu, a potem zwiększać go stopniowo do trzech. Może zajmie nam to kilka miesięcy, a może nawet rok, ale metodą małych kroczków zaczniemy coś zmieniać. Przyzwyczaimy się do tego, że potrzebujemy ruchu, a ćwiczenia na stałe zagoszczą w naszym harmonogramie tygodnia.

Oprócz aktywności fizycznej nie zapomnij śnie i regeneracji. Bez tego na dłuższą metę nie dasz rady pracować. Dobrze to wiesz. Jeśli właśnie pomyślałeś, że nie masz na to czasu lub pracujesz za dużo, wróć do punktów 1 i 2.

6) Książki – mój sposób na rozwój i usprawnianie pracy.

Czytanie zaliczamy do czasu wolnego. Postanowiłam jednak zrobić z niego osobny podpunkt. Dlaczego? Bo czytanie  daje mi siłę do zmian i motywację do działania.  Książki poszerzają horyzonty i są świetnym źródłem wiedzy o biznesie, samorozwoju i pokazują przykłady ludzi, którym udało się odnieść sukces. Cóż może być lepszego do pobudzenia nas do działania niż osoba, dająca nam świetny przykład z życia wzięty? Pomyśl o tym.

Daj znać w komentarzu, czy chciałbyś artykuł o książkach, które polecam.

7) Narzędzia architekta wnętrz, dzięki którym oszczędzisz czas.

Praca projektowa wymaga, oprócz nauczenia się kilku programów, wykorzystania takich aplikacji,  które usprawnią przekazywanie informacji, skrócą czas realizacji projektu, zabezpieczą nasze dane oraz pomogą nam szybko przyswoić niezbędną wiedzę.

Jak doskonale wiesz, świat pędzi do przodu. Codziennie na rynku pojawiają się nowe technologie, materiały i techniki, z którymi musimy się zapoznać, aby nie zostać w tyle.  Wykorzystuj je. Dzięki temu oszczędzisz czas. Nie musisz wszystkiego robić samodzielnie.

Część rzeczy może robić się automatycznie lub prawie samo — z Twoją pomocą, szczególnie na początku, np. w postaci stworzenia szablonu. Więcej przeczytasz w artykułach: Zawód projektanta wnętrz – jak pracować mniej i zyskać czas dla siebie? oraz Jak ułatwić sobie pracę jako projektant wnętrz?

8) Organizacja pracy na etacie – weź ją w swoje ręce!

Nie każdy architekt pracuje na własny rachunek. Wielu z nas pracuje dla kogoś. Jak wiemy, lekko w tej branży nie jest. Pytanie, co możesz z tym zrobić, aby pracowało się miło i abyś dobrze zarabiał?

Po pierwsze: czy kiedykolwiek myślałeś o tym, aby wziąć swoją pracę i planowanie w swoje ręce i zaproponować szafowi, jak chcesz pracować? W jakich godzinach jesteś najbardziej produktywny? Jak mógłbyś przyczynić się do rozwoju firmy, skrócenia czasu realizacji projektu? Masz na pewno przemyślenia, o których boisz się powiedzieć.

Z perspektywy szefowej mogę tylko powiedzieć — odważ się! Osobie, która Cię zatrudnia, na pewno zależy na tym, abyś pracował efektywnie. Jednocześnie co dwie głowy, to nie jedna. Zadbaj o siebie, a kto wie, możliwe, że pójdą za tym dodatkowe profity?

9) Specjalizacja architekta wnętrz a lepsze pozyskiwanie klienta.

W naszym kraju bardzo trudno znaleźć specjalistów. Uczelnie kształcą nas bardzo ogólnie i nie dostarczają nam wiedzy szczegółowej i praktycznej. Nie da się wiedzieć wszystkiego i być we wszystkim dobrym, dlatego jeśli chcesz odnieść sukces, pomyśl o specjalizacji.

Ten punkt odnosi się do stawiania sobie celów i definiowania kim ma być nasz wymarzony klient. Czy chcemy projektować domy, szkoły, a może hotele? Każda branża rządzi się innymi zasadami. Jest dużo zmiennych i trzeba poznać dany rynek, aby odnieść na nim sukces. Czy wiesz, co najbardziej lubisz robić? Może to wcale nie jest projektowanie?  Wolisz robienie wizualizacji? Może interesuje Cię tworzenie witryn sklepowych, a może chcesz projektować kościoły?

10) Pozyskiwanie idealnego klienta – nie pracuj ze wszystkimi.

Podziel się pracą z innymi. Zupełnie nie wiem, dlaczego osoby pracujące w tej samej branży, mają opory przed współpracą. Przecież jeśli jesteś specjalistą od projektów szpitali, a zgłasza się do ciebie osoba, która chce zaaranżować łazienkę i kuchnię, to raczej tego nie robisz. Po pierwsze — nie masz na to czasu. Po drugie — nie opłaca Ci się tak bardzo rozdrabniać. Dlaczego zleceń, których nie chcemy, nie przekazać partnerom, mniejszym firmom, dla których takie projekty są interesujące?

Zobacz także…

tekst alternatywny
Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial